لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۱

فعالیت مخالفین مسلح در برخی از ولسوالی های بلخ افزایش یافته است


باشندگان ولسوالی های چمتال، چهاربولک و دولت آباد ولایت بلخ از افزایش فعالیت های مسلحانه طالبان در این مناطق شکایت می کنند.

بزرگان قومی ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ می گویند که هم اکنون مخالفین مسلح دولت در این ولسوالی فعالیت گسترده داشته و مناطق گده گور، جوی شور و پنج دره در تصرف شان قرار دارد.

آنان می گویند که نصف از ولسوالی چمتال در دست مخالفین مسلح دولت بوده از همان ولسوالی به اکثرِ مناطق چهاربولک تهدید ایجاد می کنند.

کریم یکی از بزرگان قومی در ولسوالی چهار بولک در مورد گفت:

" فعالیت مخالفین مسلح دولت در مناطق ما بیشتر شده است، در ولسوالی چهاربولک در دولت آباد و چمتال نسبت به گذشته به مراتب آنان بیشتر فعالیت می کنند. آنان مردم را تهدید به پرداخت پول و عُشر می کنند. دولت وجود ندارد تا در مورد اقدام کند."

به گفته سران قومی، در این ولسوالی ها مخالفین مسلح دولت با همکاری پولیس محلی از مردم عُشر و زکات جمع آوری می کنند. آنان می گویند که افراد جذب شده به صفوف پولیس محلی زیر سن بوده و هنگام جنگ با مخالفین بار ها میدان نبرد را ترک گفته اند.

به گفته آنها، جهت تامین امنیت این ولسوالی ها باید دولت محلی افراد مسلکی و با تجربه را در صفوف پولیس محلی جذب کند:

" به صفوف پولیس محلی افراد 17 و یا هم 16 ساله جذب شده اند که از مناطق دیگر آمده اند، بالای مردم ظلم می کنند و تجربه جنگ را ندارند، بیشتر اوقات قومندانان پولیس محلی با طالبان همکاری می کنند و به آنان از مردم پول و زکات جمع آوری می کنند، پولیس محلی هنگام جنگ بخاطر کم تجربه بودن میدان نبرد را ترک می کند."

دو تن از باشندگان مناطق بیست پیکال، تیمورک و ارزن کار ولسوالی چهاربولک در مورد فعالیت مخالفین مسلح دولت چنین گفتند:

"امید استم، طالبان از مردم عُشر می خواهند در منطقه سر مردم حکومت داری میکنند و کسانی که در ولسوالی مشکل پیدا میکنند در مقابل مشکل آنان محاکمه و فیصله می کنند."

"طالبان در منطقه ما از مردم و آنانی که اندک سرمایه دارند، به جبر، زور و اذیت بخاطر توسعه قدرت و نفوس خود پول و زکات جمع آوری می کنند. دولت وجود ندارد که جلو آنان را بگیرد."

باشندگان و بزرگان قومی در ولسوالی چهاربولک ولایت بلخ از موجودیت افراد مسلح غیر مسوول نیز خبر داده و در مورد ابراز نگرانی می کنند.

در عین حال منیر احمد فرهاد سخنگوی سرپرست ولایت بلخ با رد موجودیت مخالفین مسلح دولت در این ولسوالی ها می گوید که هیچ گزارش در مورد بد رفتاری پولیس محلی به آنان نرسیده است تا در مورد اقدام نمایند.

فرهاد در رابطه گفت:

"تا اکنون در مورد به فعالیت مخالفین مسلح دولت به ما گزارش نرسیده است و همچنان از بد رفتاری پولیس محلی در منطقه شکایتی در دست نیست."

در حالی باشندگان ولایت بلخ از افزایش نفوس مخالفین مسلح دولت در این ولایت شکایت دارند که باشندگان سایر ولایات شمال کشور نیز از افزایش فعالیت های مخالفین مسلح دولت در مناطق شان ابراز نگرانی می کنند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG