لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۳

"داعش" معبد باستانی شهر پالمیراء سوریه را تخریب کرد


شهر تاریخی پالمیراء سوریه
شهر تاریخی پالمیراء سوریه

سازمان ملل متحد می گوید: تصویریکه توسط ستلایت یا ماهواره گرفته شده نشان می دهد که ساختمان اصلی معبد باستانی موسوم به بیل در شهر پالمیراء سوریه تخریب شده است.

به اساس گزارش اسوشیتد پرس، این تصویر یک روز پس از انفجار بزرگ در نزدیک این معبد دوهزار ساله برداشته شده است.

کنترول شهر پالمیرا در دست گروه دولت اسلامی است.

پیش از این مامون عبدالکریم رییس اداره آثار باستانی و موزیم های سوریه در دمشق گفت که در مورد تخریب این معبد معلومات ضد و نقیض وجود دارد.

به گفته او، کسی نتوانسته است که به آن محل برود.

اما اینار بوجورگو مسوول اداره تحلیل و تجزیه امور ستلایت یا ماهواره ملل متحد مستقر در ژینو گفت: تصویر که به روز دوشنبه توسط ماهواره گرفته شده است "بدبختانه" تخریب ساختمان اصلی معبد و همچنان ردیف ستون های مجاور آن را نشان می دهد.

گروه دولت اسلامی در ماه می شهر پالمیرا را از نزد نیرو های وفادار به رییس جمهور بشار اسد تصرف کرد.

این گروه، یک معبد کوچکتر را هفته گذشته نابود کرد و چند روز پس از آن تصاویر تخریب آن را نشر نمود.

یونسکو یا سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد این عمل را تقبیح کرد و آن را " جرایم جنگی " خواند.

فعالان به شمول یک باشنده شهر پالمیرا قبلاً گفتند که به معبد دو هزار ساله به روز یکشنبه با بمب از سوی گروه دولت اسلامی خسارهء شدید وارد شد .

این باشنده پالمیرا افزود که یک انفجار بزرگ را شنیده و تصاویر خساره رسیدن به این معبد را تماشا کرده است اما نتوانسته که به آن محل نزدیک شود.

یک تن از افراد عملیاتی گروه دولت اسلامی به روز دوشنبه از طریق اسکایب به شرط فاش نشدن نامش به اسوشیتد پرس گفت که تندروان مسلح این گروه مواد انفجاری را در نزدیک معبد جاسازی کرده بودند.

او نگفت که این معبد تا چی اندازه تخریب شده است.

در همین حال به اساس گزارش انترفکس، سیرگی لاوروفوزیر خارجه روسیه می گوید که به دنبال حمله های داعش بر آثار تاریخی در پالمیرا سوریه، نیاز است تا یونسکو روی راه های حفاظت ارزش های فرهنگی سوریه غور کند.

XS
SM
MD
LG