لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۶

الکوزی: اگر تاجر اختطاف شده پیدا نشود، یک بوجی آرد هم به کابل وارد نمی کنیم


خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

هرچند مقامات حکومتی بار ها گفته اند که حفظ تاجران و سرمایه گذاران در اولویت کار آنان قرار دارد و برای آنان سهولت ایجاد می کند، اما تاجران و سرمایه گذاران می گویند با آغاز کار حکومت وحدت ملی تهدیدات در برابر آنان افزایش یافته است.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، اگر حکومت تدابیر امنیتی را برای مصونیت تجار روی دست نگیرد فعالیت های خود را متوقف خواهند کرد:

" ما به حیث اتباع افغانستان مربوط به سکتور خصوصی متضرر هستیم مگر چیزی که برای ما بسیار مهم است و ما را متضرر می سازد کسانی که در خود نظام است با استفاده از اسلحه دولتی و با استفاده از امکانات دولتی و قوای امنیتی ما اختطاف می شویم اگر همین نفر ما پیدا نشود ما یک بوجی آرد را به کابل نمی آوریم. "

آقای الکوزی این سخنان را در حالی بیان می کند که در این اواخر واقعات اختطاف تجار و سرمایه گذاران در شهر کابل و برخی ولایات افزایش یافته است.

روز شنبه نیز وحدت الله تاجر افغان از نزدیکی ولسوالی بگرامی ولایت کابل از سوی افراد مسلح ناشناس اختطاف گردید.

تاجران میگویند که این اختطاف از سوی افراد مسلح که یونیفورم نیروهای امنیتی افغان را بر تن داشتند، انجام شده است.

محمد آصف پدر تاجر ربوده شده این را درد آور میداند که پسرش از نزدیکی پوسته امنیتی از یک منطقه امن اختطاف شده است:

" به زور بچه مرا از جایش بلند کرده و بردند معلوم نیست که او را کجا برده اند، ما به مردم این وطن خدمت کرده ایم اگر دولت در بدل خدمات ما به اینگونه مجازات می دهد که بفهمیم. اما باز هم از تمام ارگان های دولتی، از محترم رییس جمهور، رییس اجراییه و معاونین آنها می خواهیم که در قدم اول اولاد مرا به من باز گردانند. "

تاجران میگویند در وضعیت دشوار افغانستان دست از فعالیت بر نداشته اند و سرمایه های شان را از این کشور به بیرون انتقال نداده اند.

همایون رئیس اتحادیه واردکنندگان مواد خوراکی هشدار میدهد که اگر در 48 ساعت تاجر ربوده شده رها نشود فروش مواد خوراکه در کابل و سایر ولایات را متوقف خواهند ساخت.

اما مسوولان قوماندانی امنیه کابل میگویند که بخاطر تامین امنیت تاجران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی تلاش های آنان ادامه دارد.

فریدون عبیدی رئیس تحقیقات جرایم جنایی قوماندانی امنیه کابل در مورد به رادیو آزادی گفت:

" ما وظیفه خود می دانیم که به این قضایا رسیدگی کنیم و عاملین آنرا دستگیر کنیم ساعتی که این قضیه به وقوع پیوسته پولیس کابل با تمام تیم امنیتی تلاش دارند و بالای این قضیه کار می کنند تا به زودترین فرصت فرد ربوده شده را آزاد کنند. "

آقای عبیدی دست داشتن پولیس را در قضایای اختطاف رد کرد و گفت که وظیفه پولیس تامین امنیت آنان است.

در کنار اختطاف تاجران و سرمایه گذاران دزدی های مسلحانه و خود سری های برخی از افراد مسلح غیر مسوول باشنده های شهر کابل را به شدت نگران ساخته است.

آنان از حکومت میخواهند که جلو اختطاف ها و خود سری ها را بگونه جدی بگیرد در غیر آنان به باور مردم اعتماد مردم نسبت به حکومت وحدت ملی کاهش خواهد یافت.

ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG