لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۵

گروه جندالله میخواهد در تخار مراکز تروریستی ایجاد کند


تعدادی از افراد وابسته به گروه جندالله که در تخار دستگیر شدند.
تعدادی از افراد وابسته به گروه جندالله که در تخار دستگیر شدند.

نور محمد حکیمی قوماندان امنیه ولایت تخار به رادیو آزادی گفت که گروه تروریستی جندالله فعالیت خود را برای ایجاد مراکز تروریستی در ولسوالی اشکمش تخار آغاز کرده است.

لشکر جندالله یک گروه تندرو در ازبیکستان است که رهبری آن به دوش طاهر یولداش بوده و رابطه نزدیک با شبکه القاعده و گروه طالبان دارد.

گروه جندالله بیشتر از میان ملا های ازبیک تبار و تُرک تبار سرباز گیری می‌ کند و هدف این گروه ایجاد حکومت اسلامی در ازبیکستان گفته شده، اما فعالیت ‏های این گروه بیشتر در شمال و شمال ‌شرق افغانستان متمرکز است.

سه هفته پیش قاری غلام حضرت مشهور به ابو حذیفه رهبر گروه جندالله در ولایت قندز همراه با معاونش عمار و سه نفر دیگر از اعضای کلیدی این گروه در حمله هوایی در ولسوالی چهاردره قندز کشته شدند.

آقای حکیمی می‌ گوید که پس از کشته شدن ابو حذیفه در قندز این گروه حالا ولسوالی اشکمش تخار را برای فعالیت ‌های‌ تروریستی برگزیده است:

"چون گروه جندالله سابقه دار است در افغانستان کار می ‌کند، مرکز شان در تخار نبود، در قندز بود و زیاد تر در ولسوالی ‏های چهاردره، امام صاحب، دشت ارچی کار می ‌کردند و چون در این روزها ضربه دیدند به ولسوالی اشکمش آمده اند و جابجا شدند، می‎خواهند اینجا پایگاه بسازند."

قوماندان امنیه تخار اضافه کرد که افراد این گروه از راه ولسوالی بورکه ولایت بغلان وارد اشکمش شده اند و نیروهای امنیتی برای جلوگیری از فعال شدن این گروه در اشکمش عملیات های استخباراتی خود را آغاز کرده اند.

در عین زمان، ملا خدای نظر که به تازه گی عضویت گروه جندالله را بدست آورده می ‌گوید که شاخه‌ های کوچک تبلیغاتی گروه جندالله به قریه ‌جات می ‌روند و مردم را برای پیوستن به این گروه دعوت می ‌کنند.

ملا خدای نظر باشنده اصلی ولسوالی قلعه‌ی ‌زال ولایت قندز است و پیش از رسیدن به ولسوالی اشکمش همراه با 5 نفر از همکارانش از سوی نیروهای امنیتی تخار بازداشت گردیدند:

"همانجا در منطقه بودیم آنجا گروپ های کوچک شان در منطقه فعال بودند اول از آن‌ها می ترسیدم، بعداً با ما رابطه برقرار کردند و در مسجد هم مجلس شدیم و صحبت آن‌ها منجر به پیوستن ما به این گروه شد."

با این وصف، عصمت الله قربانی رئیس شورای ولایتی تخار در صحبت با رادیو آزادی گفت که با فعال شدن گروه ترویستی جندالله در ولسوالی اشمکش تخار، گروه های دیگر تروریستی نیز در این ولسوالی مستقر خواهند شد که امنیت را در این ولایت بر هم خواهند زد:

"جابجا شدن این گروه در اشکمش که این بسیار می ‏تواند وحشت ناک و پُر خطر باشد برای مردم و حکومت و ولایت تخار، اگر جلو این گروه تروریستی گرفته نشود به نزدیکی قضیه خیلی وحشت ناک خواهد شد که خیلی خطر ناک خواهد شد و از کنترول حکومت محلی بیرون می شود. دقیقاً لانه بزرگی برای گروه های تروریستی این ولسوالی خواهد بود."

قربانی می‌ گوید که ولسوالی اشکمش از مناطق ستراتیژک و مهم است و نباید به شورشیان اجازه داده شود تا در این ولسوالی پایگاه سازی نمایند.

دولت پاکستان در سال 2009 اعلام کرده بود که طاهر یولداش رهبر گروه جندالله در حمله هوایی نیروهای امریکایی در شمال غرب پاکستان کشته شد، اما یولداش با پخش یک بیانه‌ ویدیویی در سال 2010 دوباره ظاهر شد.

گفته می ‌شود که اعضای گروه جندالله در کنار این ‌که دسترسی به تکنالوجی دارند، در ساختن بمب‎ های کنار سرک و واسکت ‌های انتحاری نیز شهرت دارند.

اجمل آرین، تخار

XS
SM
MD
LG