لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

نی: حکومت قانون حق دسترسی به معلومات را عملی سازد


نی یا اداره حمایت از رسانه های آزاد در افغانستان می گوید که حکومت نباید به وعده و حرف زدن، اکتفا نماید، بلکه باید قانون حق دسترسی به معلومات را در کشور عملی سازد.

این اداره پس از توشیح قانون حق دسترسی به اطلاعات برای اولین بار محفلی را به مناسب تجلیل از روز جهانی حق دانستن در کابل برگزار کرد.

مجیب خلوتگر رییس این اداره در این محفل گفت، با آنکه توشیح قانون حق دسترسی به اطلاعات و ایجاد کمیسیون برای نظارت از این قانون از دست آورد های حکومت محسوب می گردد، اما به گفته وی در این خصوص هنوز هم مشکلات وجود دارد:

" در یک سال گذشته که حکومت وحدت ملی شکل گرفته مشکل دسترسی به اطلاعات به خبرنگاران و شهروندان از اساسی ترین مشکلات کار خبرنگاری بوده و در بسا موارد خشونت که علیه خبرنگاران واقع شده مساله دسترسی به اطلاعات بوده است. "

از سال 2002 به اینسو از 28 سبتمبر به عنوان روز جهانی "حق دانستن" به هدف بلند بردن آگاهی مردم در مورد حق دسترسی به اطلاعات از سوی نهادهای دولتی و نهادهای جامعه مدنی در برخی از کشورهای جهان تجلیل می شود.

مسوولین نی یا اداره حمایت از رسانه های آزاد در افغانستان به این باورند که خبرنگاران افغان به اطلاعات که مردم به آن نیاز دارند دسترسی پیدا کرده نمی توانند.

قانون حق دسترسی به اطلاعات در 6 فصل و 32 ماده در ماه مارچ سال روان میلادی از سوی رییس جمهور اشرف غنی توشیح شد، اما عملی نشدن آن انتقاد های را بر انگیخته است.

خبرنگاران و رسانه ها در افغانستان همواره شکایات کرده اند که مقامات دولتی معلومات مورد نیاز را در اختیار آنان قرار نمی دهد.

در این حال برخی از باشنده های کابل می گویند که رسانه ها در خصوص بلند بردن معلومات اتباع کشور نقش عمده داشته و حکومت باید زمینه شریک سازی معلومات لازم را به آنان فراهم سازد.

یکی از این باشنده ها در مورد به رادیو آزادی گفت:

" معلومات به همان اندازی به ما میرسد که از تلویزیون و خبر ها می بینیم اما در داخل چیز های است که ما نمی فهمیم وقتی به کسانی که خبرنگار استند گفته نمیشه به من کی می گوید شما که نفهمین ما از کجا بفهمیم من همان قدر خبر میشوم که در تلویزیون و رادیو میشنوم. "

خالد سمیر یکی از خبرنگاران افغان نیز می گوید، با آنکه قانون حق دسترسی به اطلاعات توشیح شده، اما مردم و خبرنگاران هنوز هم از حق شان به اطلاعات به دور مانده اند:

" قانون رسانه ها که توشیح شده است به نظر من این کار تا کنون عملی نشده است چون همه روزه خبرنگاران تهدید می شوند به نظر من تا حالا این کار روی کاغذ باقی مانده و جامعه عمل به تن نکرده است. "

این در حالسیت که حکومت افغانستان همواره تعهد نموده که در خصوص ارایه معلومات به رسانه ها و مردم متحد می ماند و برای عملی نمودن این تعهد اش کمیسیونی را نیز ایجاد کرده است.

در همین حال ریس جمهور غنی روز دوم عید حین ملاقات با مسوولین رسانه ها تعهد نمود که در آینده نزدیک با خبرنگاران در مورد بهبود کارشان و جلوگیری رسانه ها، بحث خواهد نمود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG