لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

سفارت هسپانیا در کابل، پروژه توانمندی اقتصادی زنان را آغاز کرد


سفارت هسپانیا در کابل در حالی پروژه توانمندی اقتصادی زنان در ناحیه پنجم کابل را آغاز کرده که اکثر زنان افغان به دلیل فقر، بی سوادی و نبود کار و حرفه در بی سرنوشتی به سر می برند.

ایمیلیو پیرت دی اگریدا (EMILIO PERET DE AGREDA) سفیر هسپانیا در افغانستان روز دوشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، در مرحله نخست حدود بیست زن در این برنامه آموزش خواهند دید:

" سفارت هسپانیا با همکاری سازمان هماهنگی و پیشرفت زنان افغان پروژه آموزش های خیاطی، سواد آموزی و ریاضی را تمویل می کند که برای زنان آسیب پذیر در ناحیه پنجم کابل می باشد، به من گفته شده است که ناحیه پنجم کابل به عنوان ناحیه بیوه زنان نیز یاد می شود. "

وی همچنان افزود که قرار است هسپانیا در ماه اکتوبر سال جاری میلادی ریاست شورای امنیت سازمان ملل را به عهده گیرد و روی اهمیت قطعنامه 1325 این شورا تاکید خواهد کرد.

قطعنامه 1325 شورای امنیت سازمان ملل که در اکتوبر سال 2000 میلادی تصویب شد در مورد زنان، صلح و امنیت می باشد و برعلاوه شماری زیادی از کشورها افغانستان نیز به این قطعنامه پیوست.

حکومت افغانستان پلان عمل ملی برای تطبیق این قطعنامه را حدود سه ماه پیش اعلام کرد که از سوی اتحادیه اروپا مورد استقبال قرار گرفت و این اتحادیه دو میلیون و سه صد هزار دالر را به اختیار حکومت قرار خواهد داد.

یکی از اهداف این برنامه، حمایت از شرکت فعال زنان افغان در پروسه های محلی و ملی صلح و همچنان نماینده گی آنها در سطوح تصمیم گیری خوانده شده است.

در این حال شکریه جلالزی رییس سازمان هماهنگی و پیشرفت زنان افغان می گوید که همچون برنامه ها به دلیل ناامنی به سطح کشور تطبیق نشده است.

اما به گفته وی، آنان تلاش دارند تا این برنامه را به سطح کشور توسعه دهند:

" ما میخواهیم این روند را به تمامی مناطق کشور گسترش دهیم و به همین منظور از جامعه جهانی و سفارت هسپانیا می خواهم تا به کمک های مالی شان در این بخش ما و زنان افغان را حمایت کنند. "

در این حال وزارت کار و امور اجتماعی ضمن استقبال از راه اندازی همچون برنامه ها می گوید که این وزارت نیز در سال های گذشته برنامه های آموزش حرفه را برای بیست هزار زن عملی ساخته است.

علی افتخاری سخنگوی این وزارت می گوید که وزارت کار و امور اجتماعی طرح راه اندازی برنامه های آموزش حرفه برای افغانها به خصوص زنان را به حکومت پیشنهاد کرده بود که خوشبختانه تصویب شده و در آینده نزدیک عملی خواهد شد:

" ما از هر امر که منجر به توسعه، پیش رفت و کاریابی در افغانستان شود استقبال می کنیم، ما در حدود پنج هراز بیوه و هفت هزار زنان خود سرپرست داریم و ما در سال طرزالعمل های را که در بخش حمایت از زنان بیوه ساختیم عملی خواهد شد. "

در این حال شماری از کارشناسان از حکومت می خواهند تا از همچون برنامه های را که از سوی موسسات خصوصی عملی شود نظارت کند تا باشد نتیجه بهتری در قبال داشته باشد.

در این حال مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی می گویند که این وزارت تیم را برای بررسی ظرفیت و توانایی این موسسات ایجاد کرده و در آینده های نزدیک تمامی موسسات که در بخش آموزش حرفه کار می کنند، سروی خواهند شد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG