لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۳

کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات رسماً اعلام موجودیت کرد


در حالیکه گفته میشود دسترسی به اطلاعات در حاضر برای خبرنگاران محدود شده اما کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات می گوید، که آنها زمینه دسترسی به اطلاعات به موقع را برای خبرنگاران فراهم می سازد.

اعضای این کمیسیون روز چهار شنبه در یک نشست خبری گفتند، کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات مسوولیت دارد تا از ایجاد زمینه های دسترسی اتباع این کشور به اطلاعات نظارت نماید.

سید اکرام افضلی رییس این کمیسیون:

" کمیسیون دسترسی به اطلاعات که مسوولیت نظارت را بالای وضعیت دسترسی به اطلاعات در افغانستان را دارد، و همچنان رسیده گی به شکایات متقاضیان اطلاعات از مکلفیت های این کمیسیون ما آینده شفاف ادارات را تامین خواهیم کرد و تلاش ما اینست که بخصوص رسانه ها دسترسی به اطلاعات را در وقت معین داشته باشند. "

آقای افضلی همچنان از تمام مسوولان ادارات دولتی خواست تا در زمینه اطلاع رسانی به موقع با رسانه ها همکاری نمایند.

به گفته وی، هر ارگانی که از اطلاع رسانی به رسانه ها خودداری نماید با آنها برخورد قانونی صورت می گیرد.

کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات پس از توشیح قانون حق دسترسی به اطلاعات سه ماه قبل ایجاد شده است.

قانون حق دسترسی به اطلاعات در 6 فصل و 32 ماده در ماه مارچ سال روان میلادی از سوی رییس جمهور اشرف غنی توشیح گردید اما عملی نشدن آن انتقاد های را بر انگیخته است.

در همین حال شماری از خبرنگاران افغان از ایجاد این کمیسیون ابراز خوشبینی کرده اما می گویند، زمانی عملکردهای کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات زمانی موثر خواهد بود که مسوولان آن با صداقت کارهای شانرا در زمینه اطلاع رسانی انجام دهند.

سمندر و حسین ناصری دو تن از خبرنگاران در صحبت با رادیو آزادی گفتند:

" اگر صادقانه کار کنند و بتوانند بالای نهاد های که اطلاعات را در اختیار دارند فشار وارد کنند تا معلومات را در اختیار خبرنگاران قرار داهند.

ایجاد چنین کمیسیون را ما به دیده مثبت می نگریم البته به شرط اینکه اعضای کمیسیون به دقت و صادقانه کار نمایند بخاطر تطبیق آن البته می تواند یک تضمین باشد برای شفافیت و نهادینه شدن روند دیموکراسی و شفافیت در عملکرد ادارات دولتی و حکومت. "

کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات در حالی این سخنان را بیان می کند که خبرنگاران افغان از مدت ها بدینسو از عدم دسترسی به اطلاعات از سوی مقامات دولتی شکایت داشته اند.

اما حکومت افغانستان همواره تعهد نموده که بخاطر ارایه معلومات به رسانه ها و مردم همکاری می کند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG