لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۶

معلمین در افغانستان با مشکلات زیاد روبرو اند


از روز معلم در شماری از مکاتب در حالی تجلیل می شود که معلمین کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند.

رخشانه انوری یک تن از این معلمین که در یکی از مکاتب شهر کابل مصروف تدریس است در صحبت با رادیو آزادی گفت: حکومت وحدت ملی تعهدات خود را در قبال معلمین عملی نکرده است.

او در حالیکه شوهرش در بستر مریضی به سر می برد با معاش اندک زندگی رقت باری را در خانه کرایی و با مشکلات فروان به پیش می برد:

"من در خانه چوچه دار استم، دودانه بچه گک هایم خورد است شوهرم مریض است، نه معاش درست داریم، شوهرم مریض است سکته مغزی کرده در خانه بیکار است هیچ نوع وظیفه ندارد، یک معاش خودم است که مصارف زندگی ام را کفایت نمی کند."

رخشانه می گوید: معاش را که از مدرک معلمی دریافت می کند، شش و نیم هزار افغانی است که بسیار اندک و ناکافی می باشد.

وی از حکومت وحدت ملی می خواهد که در قسمت افزایش معاش معلمین توجه نموده و برای آنان سرپناه، بیمه صحی و خدمات ترانسپورتی را فراهم سازد.

انیسه معلم دیگریست که می گوید: با وجود اینکه همواره در خدمت اولاد وطن قرار داشته اند، اما اولاد خود شان با خواری زنده گی را به پیش می برد.

" سخت ترین زندگی، زندگی یک معلم است، معلم که فاکولته را خوانده شما باور کنید که وقتی که از صبح تا چاشت معلمی می کند اما قسم می خورم که معلمین مرد ما در مندوی بعد از چاشت کچالو فروشی می کند، این بسیار رقت بار است، سال گذشته تعهد کردند که به هر معلم یک نمره رهایشی داده میشود و دسترخوان معلم به دسترخوان رنگین مبدل می شود در حالیکه به دستر خوان گدایگر مبدل شده."

در حالیکه معلم سنگین ترین مسوولیت را در جامعه به پیش می برد، اما کمتریندر آمد را به دست می آورد.

در این حال وزارت معارف تعهد سپرده که جهت بهبود وضعیت معیشتی معلمین در کشور تلاش می ورزد.

حمیرا الکوزی

XS
SM
MD
LG