لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۸

نیروهای افغان و امریکایی دو پناهگاه القاعده را در قندهار نابود کردند


حملات قوای هوایی امریکا و نیرو های زمینی افغانستان، چندین مرکز آموزشی شبکه القاعده را در ولایت قندهار نابود کرده اند.

بر اساس خبرنامه اردوی امریکا، این حملات برای پنج روز ادامه یافت که در نتیجه به شورشیان وابسته به شبکه القاعده تلفات سنگین وارد شده است.

نیرو های مشترک افغان و امریکایی یکی از بزرگترین عملیات ها علیه شبکه القاعده را در جریان پنج روز در ولایت قندهار به اجرا گذاشتند.

اردوی امریکا تائید میکند که یک مرکز شبکه القاعده را در ولسوالی شور آبک از بین برده و در نتیجه تلفات سنگین به شورشیان وابسته به این گروه وارد کرده است.

بر اساس خبرنامه وزارت دفاع ایالات متحده که شام دیروز نشر شد، عملیات به هدف سرکوب شبکه القاعده چهارشنبه گذشته آغاز شد و تا یکشنبه ادامه یافت.

جنرال ویلسن شوفنر یک سخنگوی اردوی امریکا در افغانستان تائید میکند که نیرو های مشترک یکی از پناهگاه های شبکه القاعده را در زادگاه طالبان هدف حمله قرار دادند.

شوفنر افزود: در این عملیات بیش از دو صد نظامی امریکایی و افغان شرکت داشتند.

به گفته مقام های نظامی امریکا، در عملیات های چند روز گذشته، آنها شصت و سه حمله هوایی را علیه شورشیان در افغانستان انجام داده اند که در آن نیرو های زمینی افغان هم دخیل بودند.

قوای هوایی امریکا در دو محل در جریان همین حملات، دخیل بود که هدفش شبکه القاعده بوده است.

به گفته اردوی ایالات متحده، یکی از این جا ها، یک مرکز آموزشی تروریستی بود که حدود یک و نیم کیلومتر مربع مساحت داشت.

محل دومی بزرگتر و حدود چهل و پنج کیلومتر مربع وسعت داشت. از هر دو مرکز، مقداری اسلحه سنگین، وسیله های بمب سازی و همچنان معلومات استخباراتی به دست آمده است.

در این میان برخی از کارشناسان به این باور اند که شبکه القاعده در افغانستان در حال منزوی شدن است.

امرالله امان یکی از آگاهان نظامی به رادیو آزادی گفت: طالبان و القاعده در افغانستان شکست خورده اند:

" دقیقاً به طرف منزوی شدن روان هستند. ببینید که بر اساس تصامیم اخیر آدم کشی و نسل کشی که اخیراً در مناطق شمال و جنوبغرب کشور به آن دست زدند، جواب های شدیدی دیدند. آنچه پلان های را که طرح کرده بودند، آن پلان ها با خاک یکسان شدند، چیزی هم به دست شان نیامد. "

برخی اظهاراتی وجود دارند که با وجود ضعیف شدن شبکه القاعده در افغانستان، حالا گروه داعش به یک تهدید تازه در برخی مناطق مبدل شده است.

ایالات متحده در نظر دارد تا شمار نیرو هایش را در افغانستان که در حال حاضر به حدود 10 هزار تن میرسد، سال آینده در یک حد قابل توجه کاهش دهد.

هفته گذشته جنرال جان کمبل قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان، به کمیته خدمات نظامی سنای ایالات متحده گفته بود:

در حالیکه برخی تهدید ها تا هنوز از ناحیه القاعده و داعش در افغانستان وجود دارد، وی میخواهد تا شمار نیرو های امریکایی در اینکشور با در نظرداشت فعالیت های شورشیان در افغانستان تنظیم شود.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG