لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

نابینایان افغان میگویند، با مشکلات زیاد مواجه اند


از روز جهانی نابینایان در حالی در افغانستان تجلیل می شود که آنان هم اکنون با مشکلات زیادی مواجه بوده و گفته می شود، قوانین را که حکومت در مورد آنان تصویب کرده به گونه لازم عملی نشده است.

این حرف ها روز چهار شنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی نابینایان تحت نام عصای سفید در کابل مطرح شد.

برخی از نابینایان در این مراسم گفتند که آنان این روز را بخاطر جلب توجه به مشکلات شان تجلیل می کنند.

محمد رفیع قادر سرباز معلم لیسه مسلکی نابینایان به رادیو آزادی گفت که نابینایان در کشور با مشکلات صحی، آموزشی، خدمات شهری و برخی مشکلات اجتماعی دیگر روبرو اند:

" نه تنها در عرصه تعلیم وتربیه بلکه در بخش های زیاد مشکلات زیاد دارند و مشکل جدی در قوانین نافذه که در عرصه معلولیت از سوی حکومت پاس شده است وجود دارد. "

مشکل دیگری که نابینایان به ان اشاره می کرد این است که برخی آنان تحصیلات کرده و دارای اسناد تحصیلی می باشند اما با آن هم زمینه کار در ادارات دولتی برای شان فراهم نگردیده است.

با آنکه در خصوص ارقام نابینایان در افغانستان سروی جدید انجام نشده است اما به اساس سروی موسسه انترنشنل اندی کپ، در حال حاضر هشت صد هزار تن در افغانستان از بینایی چشم بی بهره اند.

در این میان 26 درصد آنان حسی هستند یعنی نه دیده می تواند و نه هم شنیده چهار صد هزار آن افراد دارای دید کم و هشتاد هزار آن افراد اند که در اثر جنگ ها بینایی شان را از دست داده اند.

پانزده اکتوبر یا روز جهانی نابینایان تحت نام عصای سفید در سال 1964 میلادی تصویب و پس از جنگ جهانی اول این روز به رسمیت شناخته شد.

در این حال وزارت کار امور اجتماعی، شهدا و معلولین می گوید که با مقامات کشور های ترکیه، امریکا و ایران صحبت نموده اند و قرار است تا شماری از نابینایان را جهت تحصیلات عالی به این کشور ها بفرستند.

جمیله افغان معاون بخش شهدا و معلولین این وزارت در مورد چنین میگوید:

" کوشش ما این است که بتوانیم برخی از افراد را در کشور های خارج روان کنیم و تا کنون با کشور های امریکا، ایران و ترکیه صحبت شده است. "

چندی پیش تعدادی از معلولین به خاطر آنچه که بی توجهی حکومت به وضعیت شان خواندند، در شهر کابل دست به اعتراضات و مظاهره زدند.

کار شناسان می گویند که حکومت در کنار تعهدات دیگرش در راستای فراهم سازی زمینه کاری و ایجاد سهولت ها برای معلولین بخصوص نا بینایان طوری که لازم است کاری را انجام نداده است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG