لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۰

چه کسانی در پس پرده با مخالفان در سقوط شهر ها دست دارند؟


سال خونین برای نیروهای اردوی ملی و رازهای در پشت پرده که نظام افغانستان را با خطر روبرو ساخته است.

یافته های رادیو آزادی نشان میدهد که دست های در نظام افغانستان عملاً با طالبان درعقب سقوط برخی از شهرها و ولسوالی ها، حمله های تهاجمی طالبان بر پوسته های امنیتی و تلفات روز افزون نیروهای امنیتی دست دارند.

در این گزارش با شماری از نیروهای اردوی ملی که در سنگرهای نبرد هم اکنون دربرابرمخالفین مسلح می رزمند گفتگو کرده ایم.

بسیاری از این نیروها خسته از جنگ هستند شمار دیگری آنان از خیانت های که دست مقام های امنیتی در آن دخیل است سخن می زنند ؛ اما به راستی چه کسانی در پس این همه راز ها چهره پنهان کرده اند.

سر زدن برای تهیه این گزارش به شماری از ولایات از حکایت های دردناکی در نظام ما را آگاه ساخت.

کندز ولایتی که این روزها در آتش جنگ می سوزد اما منابع میگویند که دست های با طالبان در این ولایت همسویی و همکاری دارند.

پیش از این نیز مقام های وزارت امور داخله اشاره به این موضوع داشته اند ؛ اما از این مقام ها نام برده نشده است.

یک مسوول امنیتی در ولایت کندز که نمی خواهد از وی نام گرفته شود میگوید پس از بررسی ها نُه تن از مقام ها و نیروهای امنیتی که با طالبان دست داشتند شناسایی شده اند ویکی از این مقام های امنیتی غلام محی الدین قوماندان امنیه ولسوالی چهار دره است.

به گفته این مسوول امنیتی، این قوماندان امنیه نیز با طالبان همکاری دارد وبرنامه های نظامی را به این گروه می رساند:

" یکی از کسانی که بیشتر برنامه های نظامی و طرح عملیات ها را با این گروه شریک می ساخته،یکی هم غلام محی الدین است که با این گروه همکاری دارد قوماندان ولسوالی چهاردره است،در زمان سقوط شهر کندز هم بدون آنکه مقام های امنیتی را در کابل در جریان بماند دستور عقب نشینی را برای نیروهای امنیتی داده بود.

بخش های کشفی مان میگویند که وی نیز به گونه مستقیم با طالبان دست داشته است و همکاری می کرده هرچند چندین بار از سوی همین گروه مورد حمله قرار گرفته است،بخش های کشفی مان میگوید که حمله طالبان بر وی هم ظاهراً فشار بوده است. "

پیش از این وزیر امور داخله نیز گفته است، شماری از کسانی را که در صفوف نیروهای امنیتی با مخالفان مسلح دست داشته اند شناسایی شده اند و بیشتر اشاره این وزارت به مقام های امنیتی ولایت کندز بوده است.

با این همه قوماندان امنیه ولسوالی چهاردره ولایت کندز این همه اتهامات را بیجا و برخواسته از انگیزه های سیاسی و خصومت های قومی میداند.

غلام محی الدین میگوید باید کسانی که بروی اتهام بسته اند سند ارائه کنند:

" ما منحیث قوماندان امنیه هفت نفر از خانواده ام کشته شده اند پسر جوانم کشته شده است بالای خودم چندین بار حمله انتحاری شده است.

ما قاطعانه در برابر دشمنان صلح مبارزه می کنیم، عواملی وجود دارد مانند به موقع نرسیدن تجهیزات جنگی و مواد خوراکی که سبب میشود ما عقب نشینی کنیم؛ اما هیچگاه یک فرد پولیس چنین کاری را نمی کند.

من این اتهام ها به خودم و پرسونلم جدا رد میکنم.

خوب بعضی از مقام ها هستند که از ما چیزهایی می خواهند مانند اینکه یک یک سرباز برایشان باید بدهیم و وقتی صادقانه خدمت کردی چنین اتهام ها را وارد میسازند.

دیگر اینکه مسایل برخورد سلیقه یی است موضوع قومیت است. "

بستر نا آرامی ها در کندز شش ماه پیش هموار شد، در همین زمان گروه طالبان به ده پوسته امنیتی در این ولایت حمله کردند که سبب کشته و زخمی شدن ده ها تن از نیروهای امنیتی گردید و این گروه حتا به تجهیزات نظامیان در این ولایت دست پیدا کردند.

به گفته این مقام امنیتی که از گرفتن نامش خود داری میکند،در کندز یکی از این مقام ها که با طالبان همکاری دارد حمید آغا قوماندان امنیه ولسوالی دشت ارچی است، به گفته وی این مقام محلی اطلاعات امنیتی را برای طالبان انتقال میدهد.

این مقام محلی کندز میگوید، هرچند وی پس از شناسایی از سمتش برکنار شد؛ اما دوباره به کارش ادامه داده است.

با تماس های زیاد فردی که خود را سکرتر آقای حمیدآغا قوماندان امنیه ولسوالی دشت ارچی ولایت قندز معرفی میکند برای ما پاسخ رد داد.

با تلاش های زیاد موفق نشدیم تا با حاجی نعمان قوماندان امنیه نیروهای مردمی در کندز نیز گفتگو کنیم مردی که یک مقام محلی در کندز از وی نیز به عنوان همکار مخالفان مسلح دولت نام می برد میگوید:

" بالای کسانی که از گذشته مشکوک بودیم پس از رویداد کندز و بررسی ها دریافتیم که نُه تن از منسوبین با مخالفان همکاری دارند.

بیشتر شان در رده های پایین هستند برکنار شدند؛ اما در میان کسانی که با مخالفان مسلح دولت دست دارند و همکاری کرده اند از مقام ها هم حمید آغا قوماندان امنیه ولسوالی دشت ارچی است که تمام اطلاعات و تجهیزات نیروهای امنیتی را در اختیار طالبان قرار میدهد، پس از برکناری روی واسطه و وسیله دوباره به کارش در سمت قوماندانی امنیه دشت ارچی برگشت.

وحاجی نعمان قوماندان پولیس مردمی که ارگان های کشفی ما از آن نام گرفته و گفتن که همکاری نزدیک با طالبان دارد. "

نا آرامی و حمله های مرگبار تهاجمی طالبان بر پوسته های نیروهای امنیتی و تلاش برای سقوط برخی شهرها در کندز محدود نمانده است در کنار این ولایت میشود به شدت حمله های تهاجمی طالبان بر پوسته های نیروهای امنیتی و تلاش برای سقوط برخی از شهرها در دیگر ولایت های کشور نیز اشاره کرد.

حمله های مرگبارطالبان بر پوسته های نیروهای امنیتی در ولایت های بدخشان، غزنی، غور، ارزگان و نیز تلاش این گروه برای سقوط برخی شهرها در این ولایات دست های را در پس این ماجرا ها از میان مقام های امنیتی در این ولایات می کشاند.

درننگرهارولایتی که نیروهای امنیتی هم اکنون در دوسنگر یعنی در برابر طالبان و داعش می جنگند.

اما داشته های نظامی شان آنچه میگویند در دست طالبان است و همین علت سبب شده است که نیروهای امنیتی در سنگرهای نبرد و حمله های تهاجمی طالبان بر پوسته های امنیتی قربانی های بسیار بپردازند:

" چه کنیم بارهاست که صدای ماره رسانیدم اما کجا گوش میکنند.

در میدان های جنگ،طالب سرما حمله میکند در پیش چشم ما رفیقای ما کشته میشوند،قوماندان بیشتر مصروف تماس با او طرف میباشه میگه که عقب نشینی کنید درحالیکه چندتا طالب نمی باشه وقتی که عقب نشینی میکنیم طالب میایه سلاح های زرهی ماره می برند حتا تانگ را بردن نتوانستیم مقاومت چرا که قومنده جنگ در دست کسانی است که با او طرف هکاری زیاد دارد."

به گفته این مسوول امنیتی در پچیرآگام، سبحان شاه آمرپیشین جنایی این ولسوالی که اکنون قوماندان امنیه ولسوالی لعل پور است با مخالفان مسلح دولت دست دارد و زمینه حمله های تهاجمی و دست یابی این گروه را به سلاح ها و تجهیزات نیروهای امنیتی فراهم میسازد.

احمدشاه همت قوماندان امنیه ولسوالی بتی کوت ننگرهار است،به گفته این مقام امنیتی، وی نیز با مخالفان مسلح دولت دست دارد و برنامه های نظامی و طرح عملیات ها را با این گروه شریک میسازد.

این مسوول امنیتی از شخص دیگری به نام ابراهیم زمری آمر جنایی قوماندانی امنیه پچیرآگام نیز نام می برد و میگوید که این مقام امنیتی در ساحه صبر این ولسوالی برنامه های نظامی نیروهای امنیتی کشور را با ملا محمود قوماندان نام نهاد طالبان شریک میسازد و در حمله طالبان بر پوسته های امنیتی نیروهای کشور با این گروه همکاری میکند:

" اینجا قوماندانان و مقام های امنیتی خود شان با طالبان دست دارند.

یکی اش بنام احمدشاه همت قوماندان امنیه پچیرآگام بود و محمد ابراهیم زمری آمر جنایی پچیرآگام است،با طالبان دست دارند،احمدشاه همت قوماندان امنیه ولسوالی بتی کوت ننگرهار با طالبان همکاری دارد ماره میگوید که حمله میشود از پوسته ها بیرون بروید درحالیکه هیچ گپ هم نمی باشد سلاح های ما در اختیار طالبان قرار داده میشود و ما با یک سلاح میمانیم از اینکه چقدر کمبود سلاح داریم هم برایشان احوال داده میشود و طالبان بالای پوسته های ما حمله میکنند."

این مسوول امنیتی که از خودش نام نمی برد، میگوید این مقام ها همکاری های مستقیم با طالبان در این ولایت دارند.

با تلاش های زیاد نتوانستیم با سبحان شاه قوماندان امنیه ولسوالی لعل پور ولایت ننگرهار گفتگو کنیم،احمدشاه همت قوماندان امنیه ولسوالی بتی کوت نیز با ما در این باره از گفتگو خودداری کرد اما ابراهیم زمری آمرجنایی پچیرآگام این گفته ها را اتهام دانسته و آن را رد میکند:

" اینجا ارگان های کشفی است من شخصاً نزد وجدانم پاک هستم اگر کسی بالایم ادعا دارد از وی میخواهم تا سند ارائه کند که من با مخالفان دولت دست دارند.

کسانی به این تبلیغات دست می زند حتماً برایشان خار چشم هستیم زیرا فعالیت ما بسیار است. "

در کابل، یکی از سربازان اردوی ملی که نمی خواهد از وی نام برده شود به مشکل برای گفتگو با ما حاضر شد.

این سرباز اردوی ملی پیش از آنکه حرفی بر زبان آورد اشک ریخت شاید دردهایی زیادی در سینه دارد.

پیش از این در بسیاری از عملیات ها در ولایات اشتراک داشته است از سربازان فرقه 111در کابل است،از وضعیت بد نیروهای اردوی ملی درمیدان های جنگ حکایت میکند.

به گفته این سرباز قوماندانان امنیه درعملیات های نظامی،برای این سربازان میگویند که طالبان درحال حمله بر پوسته ها هستند و آنان را مجبور به ترک پوسته های شان میسازند و آنگاه به گونه عمدی تمامی تجهیزات این نیروها به دسترس مخالفان قرار داده میشود.

این سرباز اردوی ملی در مورد اینکه چگونه شماری از این قوماندانان در ولایات زمینه هجوم طالبان بر پوسته های امنیتی و سقوط شهرها فراهم می سازند برای مان میگوید.

"در میدان های جنگ در ولایات چیزی دیدیم که نپرس،در پکتیا،در عملیات سرما موبایل بند بود درحالیکه در اختیار دشمن ما همین قوماندان امنیه ما مبایل قرار میدادند،به چشم ما می دیدیم وقتی یک همکار ما کشته میشه اول سلاح زرهی اش گرفته میشه و مستقیم به طالبان انتقال داده میشه باز میگن که ما نتوانستیم سرباز را انتقال دهیم طالبان سلاح اش راه گرفت

به ما گفته میشه که چهل و پنج نفر به عملیات بروید به او طرف بخش کشف و استخبارات به طالب زنگ میزنه که صدنفر آمد خود را آماده بسازید،وقتی که گیر میایند پس آزاد میشن. "

بارهاست که حکومت افغانستان برای پیداکردن چگونگی علت سقوط یک بخشی از ولایات،چگونگی حمله های تهاجمی طالبان بر نیروهای و اینکه چرا برخی مناطق در ولایات به دست طالبان سقوط میکند، هیئت حقیقت یاب تعیین کرده است.

اما بررسی های این هیئات به گفته شماری از کارشناسان در شناسایی عاملان اصلی چنین رویداد ها کارا نبوده است و بیشتر این هئیات در پی پنهان نگه داشتن پهلو های اصلی چنین رویداد ها بوده اند.

از سوی دیگر شماری از تحلیلگران هشدار میدهند که اگر حکومت افغانستان نتواند جلو خاینین را در نظام بگیرد همه نظام با خطر روبه رو خواهد شد.

محمد یارمندیکی از این کارشناسان باور دارد که طالبان به تنهایی نمی توانند در برابر نیروی چهار هزاری دریک ولایت مقاومت کنند و بتوانند مناطق و یا شهری را با سقوط روبه رو سازند.

به گفته این تحلیلگر نظامی تا همکاری با این گروه وجود نداشته باشد نمی توانند به پوسته های نیروهای امنیتی حمله کنند و یا تلاش به سقوط بخش هایی از یک ولسوالی ویا شهر شوند:

" دولت افغانستان در مجمع نهاد های کشفی باید یک هماهنگی داشته باشند و افراد را شناسایی شوند من تایید میکنم که بسیاری شان دست دارند.

سلاح به دست طالبان افتاده است، مهمات به دست دشمن افتاده پوسته ها از سوی دستانی در داخل سقوط کرده اند.باید کسانی که در اردوی ملی چه در رده های بلند و یا پایین به گونه تخنیگی تثبیت هویت شوند باید از واسته در گماشتن افراد باید جلوگیری شود."

اما چرا وزارت امور داخله تا کنون نتوانسته است مقام های را که با طالبان همسویی دارند شناسایی کند؟.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت میگوید خاینان را در نظام افغانستان جا نخواهند داشت و ندارند:

"بدون شک این موارد می تواند بسیار جدی باشد و اگر ما دریابیم که کسی با مخالفان دست دارند جزایش سنگین است اما ما تا کنون چنین سندی درنیافته ایم. اگر نیروهای مان در این باره سندی دارند باید برای ما در جریان بمانند. "

از سوی دیگر وزارت دفاع ملی این موضوع را که دست هایی در نظام افغانستان با مخالفان همکاری دارند تا اندازه یی تایید میکند.

جنرال افضل امان رئیس اپراسیون این وزارت هشدار میدهد که هرگونه تلاش برای شکست نظام افغانستان مهار خواهد شد و برای خایینان اجازه سقوط نظام داده نخواهد شد:

" هر که این کار را انجام می دهد یک جفاح و خیانت به ملت افغانستان است،همسویی با طالبان خیانت است ما ارگان های خاص کشف و استخابارات خود را برای تعقیب چنین افراد داریم،در این کشی نیست یقینا شاید هرکسی که مرتکب چنین جنایت شود به قانون سپرده خواهد شد."

تحلیلگران میگویند فساد در افغانستان به پیمانه اوج گرفته است که حتی تاثیرات مستقیم آن بالای امنیت کشور نیز برجا مانده است و رهبران حکومت نمی توانند دوست و دشمن شان را تفکیک و مجازات کنند.

به گفته این تحلیلگران همکاری خاینان در نظام افغانستان با مخالفان و راه هموار ساختن برای این گروه میتواند خلا را در نظام افغانستان بیمان آورد و آنگاه بیمناک خواهد بود.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG