لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۳

روسیه باید در مبارزه با ترویزم افغانستان را کمک کند


پس از آنکه رئیس جمهور روسیه بار دیگر از وخامت اوضاع امنیتی در افغانستان هشدار داد، شماری از کارشناسان افغان می گویند که قدرت های بزرگ منطقه از جمله روسیه باید برای جلوگیری از افزایش فعالیت گروه های تروریستی در داخل خاک شان، حکومت افغانستان را کمک کنند.

حی گل سلیمان خیل یکتن از کارشناسان نظامی می گوید، ناامنی های اخیر در افغانستان به خصوص رویداد شهر کندز سبب شده تا مقامات روسیه از انتقال جنگ به کشورهای آسیای میانه و سپس به داخل این کشور به هراس افتد.

آقای سلیمان خیل روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، کشور های منطقه باید برای تامین منافع خود شان، حکومت افغانستان را کمک نمایند:

" در داخل افغانستان جنگ جریان دارد و افغانستان مجبور است و حق دارد تا از یک کشوری چه روسیه باشد یا هند و چین کمک نظامی دریافت کند، رئیس جمهور ما پیش از این خواهش کرده از روسیه، چین و ممالک آسیای میانه که باید با افغانستان کمک بکنند تا داعش و فعالیت دیگر گروه های تروریستی را قبل از آنکه به آنان سرایت کند محو و نابود شوند."

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که به تازه گی رئیس جمهور روسیه، اوضاع جاری در افغانستان را بحرانی خوانده گفته که فعالیت گروه های تروریستی می تواند به کشورهای آسیای میانه گسترش پیدا کند.

ولادیمیر پوتین روز جمعه در نشست رهبران کشورهای مشترک المنافع در قزاقستان، با بیان این مطلب تاکید کرده که تقویت سرحدات منطقه و همکاری نظامی با متحدان نزدیک مسکو می تواند مانع گسترش دامنه ناامنی ها از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی گردد.

پیش از این یک مقام ارشد دفاعی روسیه گفته است که افزایش فعالیت های مخالفین مسلح نزدیک به سرحدات آسیای مرکزی خطر جدی برای آنان محسوب می شود از اینرو مسکو دوباره کنترول اش را بر سرحدات تاجیکستان با افغانستان برقرار می کند.

در عین حال برخی از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه افغانستان نیز می گویند که امنیت در منطقه به خصوص کشورهای آسیای میانه برای روسیه مهم است.

صالح محمد صالح در صحبت با رادیو آزادی گفت: در حال حاضر نیروهای امنیتی افغان با تروریزم بین المللی مقابل است و قدرت های بزرگ منطقه از جمله روسیه مکلف اند تا با افغانستان همکاری صادقانه کنند:

" این یک جنگ منطقوی است و تنها به افغانستان تعلق نمی گیرد باید دنیا به ما کمک کند، به نظر من باید قبل از کمک نظامی یک پروتوکول امضا شود و از تمام شرایط آن دولت مردان افغان خود را آگاه بسازند، باید یک کمیسیون ساخته شود، خوبی ها و بدی هایش همه در یک ترازو انداخته شود و بعدا اقدام صورت گیرد."

در عین حال مسوولان ریاست اجرائیه حکومت افغانستان می گویند که این کشور قربانی تروریزم بین المللی است و رهبران حکومت مصمم اند تا همکاری های روسیه را مانند سال های گذشته با خود داشته باشند.

جاوید فیصل سخنگوی این ریاست گفت:

" نیروهای افغان در یکنیم یا دو سال اخیر مستقلآ از خاک شان دفاع کرده اند و در رابطه ای دوستانه روسیه با افغانستان هم هیچ تغییری نیآمده است. همان رابطه ای همکاری را که دو یا سه چهار سال پیشتر داشتیم اکنون نیز داریم. افغانستان درگذشته هم از روسیه همکاری گرفته، امروز هم به طوری که بوده همان گونه ادامه پیدا می کند."

پیش از این نیز مقامات روسیه در دیدار با جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، روی همکاری های نظامی با افغانستان تاکید کرده اند.

این در حالیست که شهلا فرید استاد پوهنتون کابل و یکتن از کارشناسان سیاسی می گوید: در صورتیکهدولتمردان افغان از کمک های نظامی روسیه در یک چوکات استفاده موثر کنند، فعالیت گروهای مخالف مسلح به شمول داعش حداقل در شمال افغانستان، خاتمه پیدا خواهد کرد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG