لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

حکیمی: جمع آوری عواید داخلی طی ده ماه بی پیشینه است


 اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان
اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان

نگرانی از چگونگی جمع آوری عواید داخلی، مصرف بودجه و تقرر مقامات ارشد در وزارت مالیه با معاشات گزاف پای مقامات این وزارت را به ولسی جرگه کشاند.

در نشست عمومی روز دوشنبه ولسی جرگه، به استجواب وزیر مالیه اختصاص یافته بود و بیشتر انتقاد های وکلا بر کارکرد ضعیف این وزارت در چند ماه اخیر متمرکز بود.

اما اکلیل حکیمی، روند جمع آوری عواید داخلی ده ماه اخیر کشور را در مقایسه به ده سال گذشته بی پیشنیه توصیف می کند.

آقای حکیمی، مجموع عواید داخلی سال گذشته را 99 میلیارد افغانی خوانده گفت:

" جمع آوری عواید ما در ده ماه گذشته به مقایسه ده سال گذشته بی سابقه بوده است. فعلاً نود و چهار میلیارد افغانی جمع آوری کردیم، پیشبینی ما این است که تا دو ماه آینده 20 میلیارد افغانی دیگر هم ما جمع آوری می کنیم، اما تا وقتی که ما خودکفا نشویم و تا وقتی که اتکا به منابع مالی خود نکنیم، هیچ وقت این مملکت آباد شده نمی تواند."

آقای حکیمی، می گوید که از آغاز سال مالی تا کنون 60 درصد بودجه عادی و 35 درصد بودجه انکشافی به مصرف رسیده که تا اخیر سال مالی این رقم افزایش خواهد یافت.

وزیر مالیه همچنان در پیوند به نگرانی اعضای ولسی جرگه مبنی بر کاهش کمک های بین المللی و متوقف شدن کار برخی از پروژه های انکشافی در کشور گفت که افغانستان تعهد کمک های جامعه جهانی را همچنان با خود دارد.

وی می گوید که برای سه سال آینده کشور های کمک کننده از طریق صندوق امانت و بازسازی افغانستان مبلغ 2 اعشاریه هشت میلیارد دالر امریکایی به این کشور کمک خواهند کرد.

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که اخیراً گزارش های زیادی در خصوص فرار سرمایه ها از افغانستان به بیرون از این کشور، متاثر شدن تجارت و بی توجهی حکومت در رابطه به توازن واردات و صادرات به نشر رسیده است.

در عین حال شماری از اعضای ولسی جرگه نیز می گویند که وزیر مالیه کشور در رابطه به دستاورد های این وزارت پاسخ های قناعت بخش به آنان ارائه نکرد.

ریحانه آزاد و نقیب الله فایق دو عضو ولسی جرگه در مورد گفتند:

" کوچکترین تغییرات در زنده گی مردم وارد نشده و حتی مشاورین و روسای را که شما مقرر کردید تا یکصد و پنجاه هزار و اضافه تر از آن یعنی تا سه صد هزار افغانی معاش دارند. این معاشات را شما طبق کدام قانون به اینها می دهید؟"

" شما گفتید که من بعد از شش ماه میآیم و از تغییرات مثبت و کارکرد های خود به شما گزارش می دهم، حالی که شما آمدید و از تغییراتی که وارد کردید هیچ حرفی نزدید آیا تغییرات شما همین بود؟"

اعضای ولسی جرگه می گویند حکومت باید برای تقویت بودجه ملی، استراتیژی موثر و کارا را تهیه و عملی نماید.

آنان همچنان موجودیت فساد اداری را به عنوان یک نگرانی در جهت کاهش موثریت برنامه ریزی های حکومت مطرح کرده تاکید می کنند که مبارزه جدی در این راستا می تواند سبب افزایش عواید و تقویت منابع مالی کشور گردد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG