لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۱

احمدزی: نهاد های بین المللی برای بهبود وضعیت حقوق بشر توجه کنند


در حالیکه با وجود اصرار مردم و برخی از نهاد های جامعه مدنی در بیش از چهارده سال گذشته، هیچ یک از ناقضین حقوق بشر و جنایت کاران جنگی محاکمه نشده اند، کمیسیون مستقل حقوق بشر ابراز امیدواری کرده که سازمان های بین المللی حقوق بشری در این ارتباطاز خود عکس العمل نشان دهند.

شمس الله احمدزی رییس ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که وضعیت جاری حقوق بشری در افغانستان را در نشست محکمه بین المللی هاگ در میان گذاشته و توجهآنان را به این مساله معطوف کرده اند:

" در هر نشست که به سطح بین المللی بوده باشد و کمیسیون مستقل حقوق بشر در آن حضور داشته باشد، خواست ما اینست که برای بهبود وضعیت حقوق بشر دولت و نهاد های جامعه بین المللی توجه داشته باشند و همان مواردیکه باعث نقض حقوق بشری می شود شناسایی شود و گام های عملی در این خصوص برداشته شود."

اخیراً یک هیئت از کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در نشست محکمه بین المللی هاگ اشتراک کردند.

اشتراک کننده گان نشست هاگ، روی این مساله با هم بحث کرده اند که چگونه جلو خشونت، نقض حقوق بشر و جنایات در افغانستان و سایر کشور های جهان گرفته شود.

این مساله در حالی مطرح می شود که در بیش از چهارده سال گذشته مردم عام و نهاد های مدافع حقوق بشر همواره تاکید کرده اند که باید ناقضین حقوق بشر و جنایت کاران جنگی محاکمه شوند، اما تا حالا کاری در این خصوص نشده است.

پیش از این کمیسیون حقوق بشر افغانستان گفته بود که در باره عاملین جنایات و ناقضین حقوق بشر مستندی را تهیه و ترتیب کرده اند، اما این کمیسیون هرگز نتوانست که به دلایل مختلف آنرابه نشر برساند.

در زمان حکومت داری حامد کرزی، مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر شکایت کردند که حکومت مانع نشر گزارش ترسیم منازعه در باره جنایت کاران جنگی و ناقضین حقوق بشر می شود.

کارشناسان افغان می گویند که در این گزارش نام افراد شامل است که زور، سلاح، پول و مقام دارند و تا زمانی که این افراد در قدرت باشند، این گزارش هرگز نشر نخواهد شد.

داوود مایار یکی از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

" این گزارش شکل یک شعار را دارد و در اختیار ابر قدرت ها می باشد، اگر کسی بر خلاف شان کاری کند، ممکن او را ناقض حقوق بشر معرفی کنند، اما وابسته گان همین افراد که شعار حقوق بشر را سر می دهند، بیشترین فجایع، قتل و سرقت ها را در افغانستان انجام می دهند، در این گزارش اگر نام افراد وابسته به قدرت مندان شامل باشد، هرگز نشر نخواهد شد."

در حالیکه حدود دو سال قبل محکمه بین المللی هاگ یک لیست از قربانیان جنگ های داخلی در افغانستان را به نشر رسانید، اما تا حالا هیچ یک از این افراد که به جنایات جنگی متهم شده، محاکمه نگردیده اند.

کارشناسان و مردم عام می گویند که به دلیل افزایش موارد نقض حقوق بشر در افغانستان میان مردم و دولت فاصله به میان آمده و بخاطر جلوگیری از بیشتر شدن آن، حکومت وحدت ملی باید در این زمینه وارد اقدام عملی شود.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG