لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۵

"پنتاگون یک تانک تیل 43 ملیون دالری را در شبرغان ساخته است"


وزارت دفاع ایالات متحدهء امریکا (پنتاگون) که حدود 43 ملیون دالر را برای اعمار یک تانک گاز طبیعی در شمال افغانستان در شهر شبرغان مصرف کرده، نتوانسته است که دلیل آن را توضیح کند. این رقم بین سال های 2011 تا 2014 میلادی برای ساختن و تطبیق پروژهء این تانک گاز طبیعی به مصرف رسیده است.

جان سوپکو سرمفتش عمومی ایالات متحدهء امریکا در امور بازسازی افغانستان می گوید، پنتاگون از مالیه دهنده گان امریکایی 43 ملیون دالر را به خاطر ساختن تانک تیل گرفته است که احتمال دارد قیمتی ترین تانک تیل در جهان باشد. این قیمت 140 بار بیشتر از ارزش یک تانک تیل مشابه به آن در پاکستان است که می توان با مصرف 500 هزار دالر امریکایی آن را ساخت.

جان سوپکو در یک نامهء که به اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا فرستاده، این مصرف را یک هزینهء گزاف برای مالیه دهنده گان امریکایی خوانده است.

این تانک تیل به خاطر آنکه نشان داده شود که می توان از گاز طبیعی فشرده بطور موثر در افغانستان استفاده کرد، در سال 2012 میلادی در شهر شبرغان گشایش یافت، اما نسبت عدم موجودیت بازار فروش و افراد مسلکی در سالجاری مسدود شد.

وزارت دفاع امریکا می گوید، وظیفهء گروپ کاری که در عقب ساختن این تانک تیل قرار داشت، در ماه مارچ سالجاری ختم شد و آنهامهارت مسلکی پاسخ دهی به این پرسش ها را ندارند.

سرمفتش خاص ایالات متحدهء امریکا در امور بازسازی افغانستان می گوید:

"با صراحت گفته شود، این مساله تکاندهنده و غیر قابل باور به خاطر آن است که وزارت دفاع امریکا ادعا می کند در مورد گروپ کاری یک برنامهء 800 ملیون دالری دیگر اطلاع ندارد که مستقیماً به دفتر وزیر دفاع گزارش می داد."

یک سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحدهء امریکا گفته است، پنتاگون به دسترسی ادارهء (سیگار) به اسناد از طریق یک اتاق مطالعه ادامه خواهد داد.

دگرمن جو سوور (Joe Sowers) گفته است:
"ما در زمینهء یافتن هرعضو سابق گروپ کاری عملیات های تجارتی و ثبات (TFBSO) که ادارهء سیگار خواهان مصاحبه با آن باشد، پیشنهاد مساعدت کرده ایم."

از سال 2002 میلادی که نیرو های امریکایی رژیم طالبان را از قدرت برکنار ساختند تا اکنون، حدود 110 ملیارد دالر توسط واشنگتن برای بازسازی افغانستان اختصاص یافته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:20 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG