لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

امریکا ۵ زندانی زندان گوانتانامو را آزاد و به امارات متحده عرب انتقال داده است


وزارت دفاع امریکا در یک اعلامیۀ با تأکید بر اینکه امارات متحده عرب ۵ زندانی یمنی زندان گوانتانامو را پس از آن پذیرفت که امریکا تصمیم گرفت این ۵ تن دیگر تهدیدی را به بار نمی آورند گفته است، ایالات متحده ۵ زندانی گوانتامو را از این زندان آزاد و به امارات متحده عرب انتقال داده است.

پنتاگون در اعلامیهء که روز گذشته منتشر شد از حکومت امارات متحدهء عرب ابراز سپاس نموده است که آماده گی اش را در حمایت از تلاش های جاری امریکا برای مسدود نمودن زندان گونتامو ابراز داشته است.

آزاد شده گان از زندان گوانتامو که به روز شنبه به امارات متحده عرب رسیدند علی احمد محمد ال رازهی، خالد عبدالجبار، محمد عثمان القداسی، عادل سعید ال حج عبید، لیمان النهادی و فهیم سالم هستند.

نیویارک تایمز می گوید این ۵ نفر محبوسین به سطح نسبتاً پایین یمنی اند و هر کدام بدون آنکه محاکمه شوند ۱۴ سال در زندان بودند.

هیچکدام آنها مجرم شناخته نشده بود ولی به حیث جنگجویان دشمن محبوس بودند. بر اساس گزارش نمی شد آنها را به کشورشان فرستاد زیرا واشنگتن ثبات یمن را برای پذیرش زندانیان گوانتامو مناسب نمی بیند.

انتقال این زندانیان بخشی از پلان مسدود شدن و غیر فعال سازی زندان بحث برانگیز گوانتانامو است که در یک قرارگاه بحری امریکا در کیوبا موقعیت دارد.

با رهایی این ۵ یمنی حال تنها ۱۰۷ نفر در گوانتانامو زندانی اند. این زندان از سال ۲۰۰۲ به این طرف محل حبس ۷۸۰ زندانی بوده است.

انتقالات اخیر زندانیان در حالی صورت گرفته است که قرار است پنتاگون، باوجود آنکه کانگرس امریکا خواهان جلوگیری از انتقال زندانیان گوانتانامو به خاک امریکا است، گزارشی را در مود غیر فعال سازی گوانتانامو نشر کند.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا بعد از اشغال پست ریاست جمهوری در سال ۲۰۰۹ برای مسدود شدن زندان گوانتانامو تلاش نموده ولی با مخالفت کانگرس امریکا مواجه بوده است.

پنتاگون امسال هیئتی از متخصصین را بهمحلاتی برای بررسی ها فرستاد که قرار است خطرناکترین زندانیان در آن، با مسدود شدن گوانتانامو جابجا شوند.

زندان گوانتانامو هنوز هم محل حبس ۵ طراح حملات یازدهم سپتمبر سال ۲۰۰۱ است، که در جمع آنها خالد شیخ محمد کسی که خود را طراح اصلی این حملات میداند، نیز وجود دارد.

XS
SM
MD
LG