لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۳

وزیری: جنگ با تروریزم در افغانستان هنوز پایان نیافته است


شدت گرفتن جنگ و گسترش نا امنی در افغانستان متحدین بین المللی این کشور را وا داشته است تا به حمایت شان از این کشور ادامه داده و دست آورد های چند ساله شان را حفظ کنند.

وزارت دفاع افغانستان هم می‌گوید که جنگ با تروریزم در این کشور تا حالا پایان نیافته و حمایت جامعه جهانی از نیروهای افغان لازمی است.

دولت وزیر سخنگوی این وزارت در مورد موثریت ادامه حمایت کشورهای عضو ناتو از افغانستان گفت:

" مبارزه با تروریزم در افغانستان تاکنون ختم نشده است و جنگ با تروریزم تنها جنگ این کشور نیست بلکه جنگ مشترک همه جهان است و این حتما باید به موفقیت برسد پس حمایت کشور های جهان از افغانستان بسیار ضروری است که در تقویت نیرو های ما کمک کند. "

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که وزیران دفاع ۲۱ کشور عضو ناتو که در شمال افغانستان در چوکات ماموریت حمایت قاطع سهم دارند، روز دوشنبه در جلسه در جرمنی ماموریت شانرا برای سال ۲۰۱۶ میلادی تمدید کردند.

این ۲۱ کشور ماموریت آموزش، مشوره و کمک به نیروهای افغان را در ولایات بدخشان، بلخ، فاریاب، جوزجان، سمنگان، کندز، تخار و سرپُل به پیش می‌برند.

اورسولا وون درلین وزیر دفاع جرمنی در این نشست گفته که آنان به تقویت ساختار امنیتی افغانستان به ماموریت شان ادامه می‌دهند تا پیشرفت های قبلی شان در این کشور حفظ و برای گام های بعدی سهولت ها را از قبل فراهم سازند.

در این نشست محمد معصوم ستانکزی سرپرست وزارت دفاع افغانستان گفت که رویداد های اخیر در افغانستان بار دیگر نیازمندی این کشور به همکاری های جامعه جهانی را واضح ساخته است.

این در حالیست که چندی پیش بارک اوباما رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که بخاطر اوضاع امنیتی ۹۸۰۰ نظامی امریکایی تا اخیر سال ۲۰۱۶ و پس از آن، ۵۵۰۰ سرباز امریکایی تا اخیر سال ۲۰۱۷ در افغانستان باقی خواهند ماند.

در این میان کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، که تمدید ماموریت ۲۱ کشور عضو ناتو در افغانستان در حال حاضر می‌تواند بسیار موثر تمام گردد.

خالد پشتون عضو این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی گفت که پس از سقوط کندز افغانها این را احساس کردند که بدون حمایت نیرو های بین المللی تامین امنیت در کشور ممکن نیست.

پشتون افزود: " یکی از توقعات مردم افغانستان همین بوده که آنها باید افغانها را تنها نگذارند چرا ما پس از سقوط کندز این را درک کردیم که به تنهای و بدون قوت های هوایی و برخی مشاورین آنها که با نیرو های افغان بودند، بدون آنها ممکن نیست امنیت در کشور تامین شود چون ما تنها با طالب در جنگ نیستم با تروریزم بین المللی در جنگ استیم. "

آگاهان امور نظامی می‌گویند اگر تمدید ماموریت این کشور ها در چوکات ناتو واقعاً بخاطر تقویت نیروهای افغان در بخش تخنیک محاربوی و استفاده از سلاح های پیشرفته و دیگر بخش ها باشد می‌تواند موثر تمام گردد.

عتیق الله امرخیل یکی از این آگاهان بدین باور است که رویداد فرانسه نشان داد، تروریزم مرز ندارد و همه کشور های جهان باید بخاطر مبارزه با این پدیده با افغانستان همکاری کنند.

گزارش: فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG