لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

بررسی ها برای جلوگیری از فعالیت گروه های تخریبی در پوهنتون ها، آغاز شد


اظهارات اخیر عبدالله عبدالله رییس اجرایی افغانستان وزارت تحصیلات عالی این کشور را واداشت تا بخاطر جلوگیری از فعالیت های گروه های تخریبی در پوهنتون ها بررسی را آغاز کند.

اخترمحمد عبیر مسوول نشرات این وزارت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که جلوگیری از فعالیت های حلقات مخرب در پوهنتون های افغانستان یک امر حتمی است.

وی گفت که بررسی ها در پوهنتون ننگرهار درباره فعالیت گروه های مخالف مسلح ادامه داشته و در پوهنتون های دیگر نیز آغاز می‌شود:
" وزارت تحصیلات عالی تصمیم دارد که به تحقیق اش در این مورد ادامه بدهد و اگر افرادی دیگری هم شناسایی شوند که در فعالیت های تخریبی و ضد اکادمیک دست دارند آنان نیز دستگیرخواهند شد. "

نگرانی ها پس از آن از فعالیت گروه های تخریبی در پوهنتون ها و مراکز اکادمیک افزایش یافت که عبدالله عبدالله رییس اجرایی در نشست روز دوشنبه شورای وزیران گفت که گروه حزب التحریر در مراکز علمی و ملکی فعالیت های گسترده دارد.

آقای عبدالله گفته است که حزب التحریر بخش غیر رسمی و ملکی گروه های تروریستی بوده که جوانان را تشویق به انجام فعالیت های تروریستی می‌کند.

همچنان چند روز پیش ریاست عمومی امنیت ملی بیست و هفت تن از محصلان را به اتهام داشتن روابط با گروه های تروریستی در پوهنتون ننگرهار بازداشت کرد.

این محصلان در جریان تظاهرات در شهر جلال آباد بیرق های داعش، حزب اسلامی به رهبری حکمتیار و طالبان مسلح را بر افراشته بودند.

از سوی هم شماری از محصلان در لیلیه پوهنتون کابل شکایت می‌کنند که برخی از حلقات سیاسی و حتی شماری از مقامات دولتی تلاش دارند بخاطر رسیدن به اهداف سیاسی شان از محصلان استفاده کنند.

برهان الدین خلیق و عبدالحنان یوسفزی دو تن از این محصلین در مورد به رادیو آزادی چنین می‌گویند: " احزاب مختلف در ده محرم درلیلیه پوهنتون کار می‌کنند، آنان افرادی دارند که داخل لیلیه پوهنتون می‌سازند و می‌خواهند که نظام را برهم بزنند و بی نظمی را میان محصلین در لیلیه ایجاد کنند. "

" آنان تلاش دارند به نفع خود شان کار کنند اما خوشبختانه چنین کاری نشد در لیلیه پوهنتون کابل نیز در برخی مواد جنجال برنامه ریزی می‌شود، آنان فرقه گرایی و تشنج بر پا می‌کنند. "

به باور این محصلان هر چند همچو فعالیت ها در مقایسه به پوهنتون های ولایات در پوهنتون کابل کمتر دیده می‌شود اما تاکید می‌کنند که گاه گاهی در برابر آموزش های آنان سد واقع شده و حتی در برخی موارد برخورد های فزیکی و چالش های را نیز به میان آورده است.

این محصلان می‌گویند که حکومت باید از هر راه ممکن جلو همچو فعالیت ها را بگیرد و نگذارد که پوهنتون ها و مراکز علمی و اکادمیک به مرکز فعالیت های سیاسی و تخریبی مبدل گردند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG