لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۰

خشونت علیه زنان در هرات نسبت به سال گذشته کاهش یافته است


مسئولان کمیسیون منع خشونت علیه زنان در ولایت هرات می گویند در جریان سال جاری نزدیک به ۳۵۰ واقعه خشونت علیه زنان ثبت و راجستر شده که این آمار نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می دهد.

با این وجود مقامات ریاست امور زنان در ولایت هرات ناامنی ها را از برجسته ترین دلایل خشونت علیه زنان می داند.

نهادهای مدافع حقوق زن در ولایت هرات به مناسبت ۲۵ نوامبر روز جهانی محو خشونت علیه زنان گردهم آمده اند تا راه کارهای را پیرامون محو خشونت علیه زنان در این ولایت جستجو کنند.

محبوبه جمشیدی رئیس امور زنان درهرات می گوید بیشتر موارد خشونت علیه زنان در مناطق صورت می گیرد که حاکمیت دولتی در آنجا ضعیف است.

او می گوید تا زمانیکه امنیت کامل در این مناطق به وجود نیاید خشونت ها علیه زنان همچنان ادامه خواهد داشت.

خانم جمشیدی در این مورد گفت:

"بزرگترین نگرانی من و فکر می کنم سایر زنان در شرایط فعلی بحث مشکلات امنیتی می تواند باشد، نگرانی شدید ما از زنانی است که در ساحه حاکمیت قانون بدور هستند و دولت در آنجا حاکمیت ندارد، نگرانی شدید ما ازآن زنان است. اگر وضعیت امنیتی در افغانستان رو به وخامت برود این نگرانی ها بسیار جدی تر می شود و دست مخالفان حقوق زن بازتر می شود."

احمد رفیع نادری یکی از اعضای کمیسیون منع خشونت علیه زنان در ولایت هرات گفت موارد خشونت علیه زنان در این ولایت نسبت به سال گذشته کاهش را نشان می دهد.

وی می افزاید در جریان سال جاری نزدیک به ۳۵۰ تن از زنان مورد خشونت قرار گرفته است که این آمار در دفاتر مختلف دولتی ثبت گریده است.

آقای نادری در مورد چنین می گوید:

"از اول حمل سال ۱۳۹۴ الی ۳۱ میزان سال ۱۳۹۴ مجموع قضایای که در ادارات مختلف ثبت شده است، ۳۴۷ قضیه خشونت علیه زنان است. از مجموع این آمار ۶۳ قضیه تکراری بوده است."

اما سید عبدالقادر رحیمی رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت هرات نسبت به وضعیت زنان در ولایت هرات به ویژه زنان ساکن در ولسوالی های مختلف این ولایت ابراز نگرانی می کند.

آقای رحیمی می گوید تنها زنان در مراکز شهرها به تعلیم و تربیه و مراکز صحی دسترسی دارند اما بیشتر دختران و زنان در مناطق دور دست از رفتن به مکتب و مراکز صحی محروم هستند.

آقای رحیمی نسبت به آمار خشونت علیه زنان از سوی کمیسیون منع خشونت علیه زنان واکنش نشان داده گفت:

"این آمار نمی تواند دقیقترین آماری باشد که ما بتوانیم بپذیریم که در حوزه ما یا هم در ولایت هرات ۳۰۰ زن مورد خشونت قرار گرفته اند. احتمال دارد که صد ها زن دیگر هم مورد خشونت قرار گرفته باشند ولی به هیچ نهادی مراجعه نکرده اند. و من یقین دارم که خشونت های متعدد دیگری هم در این ولایت صورت گرفته است که در ادارات مختلف دولتی به ثبت نرسیده است."

سمیع الدین رهین رئیس سارنوالی استیناف ولایت هرات گفت در جریان سال جاری عاملان خشونت علیه زنان به حبس های طویل المدت و حتی اعدام محکوم شده اند اما وی تأکید دارد که تشدید مجازات نمی تواند تنها راه حل محو خشونت علیه زنان باشد.

آقای رهین ابراز داشت:

"ما عاملین خشونت علیه زنان را مجازات کردیم، در جریان سال جاری دو تن از عاملین خشونت علیه زنان در هرات به اعدام محکوم شده اند، در پهلوی اعدام کسانی دیگر از عاملین خشونت علیه زنان هستند که به حبس دوام و حبس طویل محکوم به مجازات شده اند، حالا واقعیت این است که تشدید مجازات نمی تواند یگانه عامل محو خشونت علیه زنان باشد."

این نگرانی ها در حالی مطرح می شود که دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان در یک اعلامیۀ مطبوعاتی که به مناسبت ۲۵ نوامبر منتشر ساخته گفته است که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون حدود ۲۱۰ باب مکتب به اثر ناامنی ها مسدود شده است.

در این اعلامیه آمده است که در جریان ناامنی ها حدود ۲۰۵۰۰ تن از دختران از دسترسی به مکاتب مثأثر گردیده اند که تنها حدود ۱۷۰۰۰ تن از دختران از تهدیدات و ناامنی های که از سوی طالبان و افراد مسلح غیر مسئول به وجود آمده است از رفتن به مکتب محروم گشته اند.

گزارش: شاه پور صابر

XS
SM
MD
LG