لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۴

قربانیان ماین ها در ۲۰۱۴ نسبت به سال قبل، ۲۳ درصد افزایش یافته است


مسوولان موسسه افغان های متاثر از ماین یا آلسو، افزایش چشمگیر قربانیان ماین و مواد منفجره در افغانستان را تکان دهنده خوانده می‌گویند که تعداد رو به افزایش قربانیان ملکی به خصوص اطفال در این کشور نشان دهنده عدم توجه کافی مسوولان به این موضوع است.

یافته های یک گزارش جدید بین المللی در افغانستان نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۴ رقم قربانیان ماین ها و مواد منفجر ناشده به تناسب سال ۲۰۱۳ میلادی ۲۳ در صد افزایش داشته است.

این گزارش توسط کمپاین بین الملی مبارزه علیه ماین های زمینی ICBL به همکاری موسسه افغان های متاثر از ماین یا آلسو در افغانستان تهیه شده است.

اسلام الدین محمدی رئیس این موسسه روز پنجشنبه در یک نشست خبری در کابل، نسبت به افزایش تلفات ملکی و پیامد های ناشی از آن ابراز نگرانی کرد:

" درسال ۲۰۱۴ به تعداد ۱۲۹۶ نفر در افغانستان قربانی گردیده اند که در مقایسه با سال ۲۰۱۳ که آمار قربانیان به ۱۰۵۰ نفر می‌رسید متاسفانه افزایش ۲۳ در صدی را نشان می‌دهد. ازاینکه با تاسف در ولایت های مختلف جنگ ها روان است پیشبینی که کرده می‌توانیم فکر می‌کنیم که سال آینده شاید تلفات ما باز هم افزایش خواهد داشت. "

آقای محمدی می‌گوید که ازمیان ۱۲۹۶ تن از قربانیان ماین ها ۴۷۰ نفرملکی و ۱۶ تن آن ماین پاکان بوده اند.

بر اساس این گزارش در سال ۲۰۱۴ به تعداد ۵۶ تن در نتیجه انفجار ماین های ضد پرسونل و ضد وسایط، ۸۰۹ نفر از اثر ماین های جاسازی شده، ۴۳۰ تن در نتیجه مواد منفجر ناشده و یک نفر از اثر انفجار مهمات در نقاط مختلف کشور زخمی شده اند.

موسسه آلسو می‌گوید که تلفات کارمندان موسسات ماین پاکی در سال ۲۰۱۴ به تناسب سال ۲۰۱۳ کاهش یافته است.

این موسسه، از حکومت و موسسات ماین پاکی می‌خواهد تا برای جلوگیری از افزایش تلفات ملکی هر چه زودتر وارد اقدام شوند.

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که در تازه ترین مورد هشت کودک در نتیجه انفجار یک سرگلوله منفجر ناشده جنگ های گذشته روز سه شنبه در مربوطات حوزه ۱۳ امنیتی در شهر کابل جان باخته و دو کودک دیگر در این رویداد به شدت زخمی شدند.

در عین حال مسوولان وزارت کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان نیز از نشر این گزارش ابراز تشویش کرده می‌پذیرند که تلاش های انجام شده در این راستا کمرنگ بوده است.

جمیله افغان معین شهدا و معلولین این وزارت می‌گوید که همکاری رسانه ها و سایر ادارات مربوط می‌تواند در جهت بلند بردن آگاهی عامه و تلاش های حکومت در این راستا موثر واقع گردد:

" افغانستان با کنوانسیون اشخاص دارای معلولیت درسال ۲۰۱۱ ملحق شده لیکن متاسفانه کارهای را که ما تا کنون باید می‌کردیم بسیارکمرنگ بوده تا بتوانیم درآینده گام های بهتر تری را داشته باشیم من امیدوارهستم که نهاد های که در این راستا کارمی‌کنند روز به روز افراد شان مسلکی تر می‌شود امیدوار هستم که این تلفات به کلی کاهش بیابد. "

بر بنیاد معلومات وزارت کار و امور اجتماعی در حال حاضر حدود ۲۰۰ هزار تن در کشور از معلولیت رنج می‌برند.

موسسه آلسو، از حکومت و موسسات ماین پاکی می‌خواهد تا با در نظر داشت یافته های این گزارش، برای رفع نیازمندی های اساسی اشخاص دارای معلولیت به تعهدات شان عمل نموده و امکانات لازم را در اختیار این افراد قرار دهند.

در عین حال شماری از مدافعان حقوق قربانیان ماین ها در افغانستان نیز می‌گویند که ادارات مسوول باید با راه اندازی برنامه های اگاهی عامه مردم را از خطرات ماین ها آگاه سازند.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG