لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۹

ده ها تن مهاجر اخراج شده از ترکیه به کابل رسیدند


مسئولان میدان هوایی بین المللی حامد کرزی پس از چند ساعت تأخیر برای افغانهای که از ترکیه فرستاده شده بودند اجازه داخل شدن به خاک افغانستان را داد.

حق نواز حقیار قوماندان عمومی پولیس سرحدی میدان هوایی بین المللی حامد کرزی روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، حکومت ترکیه بدون اطلاع قبلی ۱۸۱ تن از مهاجرین افغان را به کابل باز گردانده است.

آقای حقیار همچنان گفت، آنها این افراد را بررسی می ‌نمایند تا در میان آنها مهاجرین خارجی نباشند.

وی می افزاید:

"این افراد از ولایات مختلف هستند تا کنون ما بررسی نکردیم تا تثبت شود که آنها از افغانستان هستند یا اتباع کشور های همسایه هم شامل هستند."

آقای حقیار می‌ گوید، تنها برای افغانان اجازه وارد شدن به خاک افغانستان داده می‌ شود اتباع خارجی دوباره از طریق همین طیاره به ترکیه فرستاده خواهند شد.

از سوی هم یک منبع دیگر پولیس سرحدی در صحبت با رادیو آزادی گفت که در میان افراد که از ترکیه فرستاده شده اند تا کنون هویت شش پاکستانی مشخص شده است.

در همین حال محمد لطیف یکتن از مهاجرین افغان که از ترکیه برگردانده شده است به رادیو آزادی گفت، در ترکیه با آنها برخورد نا درست صورت گرفته و حکومت ترکیه آنها را بگونه اجباری اخراج کرده است.

محمد لطیف می گوید:

"ما می‌خواستیم برویم اروپا در آنجا از طرف ترکی ها ما باز داشت شدیم سه ماه در آنجا زندانی بودیم برعلاوه که برای ما غذا نمی‌ دادند مورد لت و کوب هم ما را قرار می‌ دادند."

وی همچنان گفت، شماری از خانواده های افغان نیز در ترکیه بسر می ‌برند که گفته می ‌شود تا ظرف چند روز آینده آنها نیز به افغانستان فرستاده خواهند شد.

از سوی هم عبدالواسع ستانکزی نماینده وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان که در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی حضور داشت گفت، آنها از مسئله اخراج مهاجرین که به جبراً از ترکیه اخراج شده اند اطلاع قبلی نداشتند.

پیش از این حکومت افغانستان از کشور های اروپایی خواسته بود، افغانهای را که بگونه غیر قانونی به اروپا می‌ روند بیرون نکنند زیرا آنها مهاجرین اقتصادی نه بلکه افرادی اند که بخاطر ناامنی ها مهاجر شده اند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG