لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۲:۲۳

بررسی مشکلات مردم کندز در سفر رئیس جمهور غنی به آن ولایت


رئیس جمهور محمد اشرف غنی صبح روز پنجشنبه در راس یک هیئت بلند پایه حکومت وحدت ملی به ولایت کندز سفر کرد و در حضور داشت جمعی از مردم، امر سبکدوش کردن برخی مسوولان امنیتی این ولایت را صادر نمود.

رئیس جمهور غنی در یک مجلس که در آن مسوولان محلی کندز، اعضای شورای ولایتی، متنفذان، علمای دین، جوانان، استادان پوهنتون، زنان، جوانان فعالان نهادهای جامعه مدنی این ولایت حضور داشتند اشترک کرد.

حمدالله دانشی سرپرست ولایت کندز در جریان سخنانش گفت، که مخالفان مسلح حکومت به مراتب تجهیز و مجهز شده اند و باید تانگ‌ها و سلاح‌های ثقیله که در اختیار آنان قرار دارد به هم‌کاری نیروهای بین المللی از بین بُرده شود تا از تحرکات احتمالی طالبان جلوگیری صورت گیرد:

" مخالفان مسلح حکومت با سقوط کندز خیلی تجهیز شده اند و صاحب تانگ‌های زره پوش شده اند و به سلاح‌های ثقیله دست یافته اند، باید به کمک دوستان بین المللی از بین برود و به هدف پاکسازی ولایت کندز باید یک عملیات تصفوی دوام‌دار راه اندازی گردد. "

از جانبی دیگری میرزا محمد لغمانی، یک تن از متنفذان این ولایت خواهان توجه بیشتر حکومت به تأمین امنیت و تصفیه کامل مرکز کندز و شش ولسوالی این ولایت از حضور طالبان مسلح گردید:

" فعلاً امنیت ولایت کندز خوب نیست در دو کیلومتری شهر طالبان حضور دارند و باید هرچه زودتر به خاطر تصفیه و پاکسازی اطراف شهر کندز و سایر نقاط این ولایت عملیات تصفیوی راه انداز شود و کسانی‌که در سقوط کندز سهل انگاری کرده اند مجازات شوند و کسانی‌که در برابر دشمن مقاومت کرده اند باید مکافات شوند. "

از سوی دیگر محمد یوسف ایوبی رئیس شورای ولایتی کندز گفت که در اثر جنگ‌های اخیر به شمول مرکز برخی از ولسوالی‌ها بیش از 20 هزار فامیل بی‌جا شده اند.

ایوبی از حکومت مرکز خواهان فراهم کردن امکانات لازم زندگی برای خانواده‌های متضرر جنگ در این ولایت گردید:

" جناب رئیس جمهور میدان هوایی کندز به یک میدان ستندرد بین المللی تغییر کند و فابریکه سپین زر کندز باید دوبار بازسازی شود و هم‌چنان بند برق پروژه ولسوالی خان آباد باید دوباره اعمار گردد تا ولایت کندز از برق وارداتی کشور تاجکستان بی نیاز گردد. "

رئیس شورای ولایتی گفت که باید میدان هوایی کندز به یک میدان بین الملل مبدل شود و هم‌چنان خواهان تطبیق ماسترپلان شهری گردید.

به این حال رئیس جمهور محمد اشرف غنی، به مردم ولایت کندز از سبکدوش شدن شماری از مسوولان امنیتی به شمول رئیس امنیت ملی این ولایت و از تشکیل سه ولسوالی جدید در این ولایت خبر داد.

وی، عدم هماهنگی میان نیروهای امنیتی و نبود قومانده واحد از عوامل عمده سقوط شهر کندز عنواد کرد.

موصوف اضافه کرد، که ریاست امنیت ملی این ولایت در کارکرد و فعالیت خویش ناکام بوده و شماری از کارمندان و مسوولان این ریاست را به دلیل سهل انگاری سبکدوش کرد و بیان نمود که برخی از آن‌ها را به ارگان‌های عدلی و قضای معرفی می‌کند:

" امنیت ملی کندز ناکام بوده، امروز در حضور داشت شما امر سبکدوشی شماری از کارمندان امنیت ملی را صادر کردم و یک‌تعداد از این‌ها طبق قوانین نظامی تحت تعقیب ارگان‌های عدلی و قضایی قرار می‌گیرند و شماری شان از وظایف شان سبکدوش می‌شوند و فعلاً به ریاست امنیتی ملی یک سرپرست گُماشته می‌شود. "

بر اساس گفته‌های رئیس جمهور کشور 20 تن از منسوبین پولی ملی این ولایت به دلیل غفلت وظیفوی تبدیل شده اند و فعالیت 20 تن دیگر از پولیس ملی کندز تحت بررسی قرار دارد و اگر ثابت گردد که در سقوط کندز دخیل هستند سبکدوش و به ارگان‎ها عدلی و قضایی معرفی خواهند شد.

آقای اشرف غنی افزود، غرض تأمین امنیت کندز، تشکیل سه ولسوالی جدید در این ولایت منظور گردیده و بودجه آن نیز منظور شده است.

ولسوالی‌های تازه منظور شده عبارت اند از: آقتاش، گل‌تپه و کلباد می‌باشند، کلباد منطقه مربوط ولسوالی امام صاحب بوده، منطقه آقتاش مربوط ولسوالی خان آباد است و ساحه گل‌تپه مربوط شهر کندز می‌باشد. که با منظور این سه ولسوالی تعداد ولسوالی‌های کندز از شش ولسوالی به 9 ولسوالی ارتقا یافت.

وی به افراد مسلح غیر مسوول در این ولایت هُشدار داد که از بی‌بند و باری و مردم آزاری دست بکشند به دولت یک‌جا شوند و در غیر آن از بین خواهند رفت:

" به تمامی افراد مسلح غیر مسوول هُشدار می‌دهم که از مردم آزاری، باج گیری، زورگوی، جمع آوری عُشر و بی‌بند و باری دست بکشند و بیایند در کنار دولت ایستاده شوند و در غیر آن همه شان از بین می‌روند و قوت‌های دولتی در برابر شان ایستاده خواهد شد و من به کسی اجازه نمی‌دهم که سبب آزار و اذیت مردم شوند. "

رئیس جمهور غنی علاوه کرد، که به وزرای مربوطه هدایت داده است تا در این مورد اجراات شود و میدان هوایی کندز به یک میدان بین المللی تغییر خواهد کرد و ماستر پلان شهری این شهر نیز به زودی تطبیق می‌گردد.

بر مبنایی سخنان غنی، که عنقریب به هدف سرکوبی مخالفان مسلح حکومت در سر تا سر ولایت کندز عملیات تصفیوی راه اندازی می‌گردد.

رییس جمهور را در این سفر فیض محمد عثمانی وزیر ارشاد، حج و اقاف، ویس برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی، محمدالله بتاش وزیز ترانسپورت و هوانوردی مُلکی شماری از اعضای ولسی جرگه و رولا غنی خانم او، همرای می‌کردند.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG