لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۳

ولادیمیر پوتین: روسیه به فرانسه و ایتلاف به رهبری امریکا متعهد است


فرانسوااولاند رییس جمهور فرانسه هنگام ملاقات با ولادیمیر پوتین در مسکو
فرانسوااولاند رییس جمهور فرانسه هنگام ملاقات با ولادیمیر پوتین در مسکو

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه می گوید، روسیه به فرانسه و ایتلاف به رهبری امریکا متعهد است که در سوریه مصروف جنگ با شورشیان گروه دولت اسلامی (داعش) اند.

رییس جمهور روسیه روز پنجشنبه بعد از صحبت با فرانسوااولاند رییس جمهور فرانسه در یک کنفرانس خبری در کریملن گفت، هردو جانب موافقت کرده اند که همکاری را در سوریه افزایش خواهند داد.

فرانسوااولاند گفته است، آنها توافق کرده اند که تندروان گروهء دولت اسلامی و سایر تندروان را در سوریه هدف قرار می دهند. اما فرانسه تاکید می کند که به خاطر پروسهء صلح در سوریه، بشارالاسد رییس جمهور فعلی این کشور باید کنار برود.

روسیه که حامی بشارالاسد می باشد، این ادعا را رد می کند.

غرب روسیه را متهم می کند که در سوریه بر علاوهء جنگ با شورشیان گروهء دولت اسلامی(داعش) شورشیانی را هم مورد هدف قرار می دهد که غرب از آنها حمایت می کند و با رژیم بشارالاسد می جنگند.

این در حالیست که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه گفته است که به خاطر سقوط یک طیاره این کشور انتظار معذرت خواهی و پرداخت غرامت را از ترکیه دارد. روز سه شنبهء گذشته یک طیاره (Su-24) روسی توسط طیارات ترکی سقوط داده شد که در اثر آن یک پیلوت روسی به قتل رسید.

اما رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در پاسخ به این اظهارات ولادیمیر پوتین روز پنجشنبه هفته جاری در انقره، گفت:

"ما فوراً جلو هرنوع تخطی را از سرحدات خود می گیریم، زیرا این اقدام مطابق به اصولی است که قبلاً اتخاذ شده و ما چندین بار به روسیه گفته بودیم. هر کس باید بداند که این یک عکس العمل فوری و مطابق به اصول نظامیست. ما با همچو موارد قبلاً چهار بار مواجه شده بودیم."

لوران فابیوس وزیر خارجهء فرانسه به رادیوی آر. ای. ال گفته است که در عملیات بر ضد تندروان گروه دولت اسلامی باید جوانب مختلف سهم گیرند. به گفته وی این جوانب باید شورشیان ضد رژیم سوریه، نیروهای عرب های سنی و نیروهای رژیم سوریه باشند.

کارشناسان می گویند قبلاً نیز وزیر خارجهء فرانسه همچو اظهارت داشته است که در جنگ با شورشیان گروهء دولت اسلامی باید از نیروهای رژیم سوریه استفاده شود، اما بعد از آنکه در سوریه حکومت وحدت ملی ایجاد شود.

لوران فابیوس همچنان گفته است، نیروهای فرانسوی به سوریه اعزام نخواهند شد.

دو هفته قبل تندروان مسلح در پاریس حملاتی را انجام دادند که در اثر آن 130 تن کشته و صد ها تن دیگر زخمی شدند. به تعقیب آن فرانسه عملیات های در داخل قلمرو خود انجام داده و حملات را بر ضد شورشیان گروهء دولت اسلامی در سوریه وعراق افزایش داد.

به گفتهء لوران فابیوس وزیر خارجهء فرانسه، نخستین هدف عملیات نظامی شهر رقه است. رقه مرکز مستحکم شورشیان گروهء دولت اسلامی محسوب می شود و در این اواخر مورد هدف طیارات روسی و فرانسوی قرار گرفته است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:00 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG