لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۳

دو عامل باعث افزایش قاچاق مواد مخدر از افغانستان شده است


وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان میگوید، تقاضای برخی کشور ها و عدم کنترول دولت بر تمامی مناطق باعث شده که قاچاق مواد مخدر از افغانستان افزایش یابد.

اداره جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در یک گزارش تازه گفت، همه ساله به ارزش تقریباً ۲۸ میلیارد دالر هیروئین و تریاک از افغانستان به کشور های حوزه بالکان و اروپای غربی قاچاق می شود.

این ارقام، ۲۵ در صد بیشتر از عواید تولیدات نا خالص افغانستان در سال ۲۰۱۴ دانسته شده است.

به باور حکومت افغانستان دو عامل برجسته قاچاق مواد مخدر را از این کشور افزایش داده است، نخست تقاضا کشورهای مختلف برای این پدیده و دوم اینکه دولت افغانستان بالای تمامی مناطق کشور تسلط کامل ندارد.

"یو ان او دی اس، UNODC" یعنی اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد در گزارش روز پنجشنبه اش گفت، تمامی عواید سالانه افغانستان از تولیدات نا خالص داخلی اش، ۲۱ میلیارد دالر بود در حالیکه همه ساله به ارزش تقریباً ۲۸ میلیارد دالر از قاچاق هیروئین و تریاک افغانستان به دست می آید.

اما محمد حنیف دانشیار رئیس اطلاعات و ارتباط عامه وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان به رادیو آزادی می گوید، بازارهای خرید و فروش مواد مخدر در بیرون افغانستان وجود دارد.

به گفته وی، نداشتن تسلط کامل دولت افغانستان بر تمامی مناطق هم باعث شده تا قاچاقبران و مافیای مواد مخدر، با دست باز فعالیت کنند.

آقای دانشیار افزود:

"کشور ها به مواد مخدر تقاضای خیلی زیاد دارند و این بخشی از چالش های عمده در مبارزه با مواد مخدر را تشکیل می دهد. بازار یا مارکیت تجارت مواد مخدر بیرون از افغانستان است. مشکل عمده دیگر ما در داخل افغانستان است. عدم کنترول مطلق دولت افغانستان در تمام ساحات. نا امنی و دهشت افگنی را مثال داده می توانیم که خودش یک زمینه و فرصت را برای مافیای مواد مخدر فراهم کرده است."

حوزه بالکان در سطح بین المللی، از راه های عمده قاچاق مواد مخدر دانسته می شود.

این راه از ایران آغاز می شود و به دنبال آن، مواد مخدر از طریق ترکیه به ایتالیا و به سایر کشورهای اروپایی قاچاق می شود.

به گفته "یو ان او دی اس، UNODC" یعنی اداره مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، بیشترین خریداران مواد مخدر افغانستان در فرانسه، بریتانیا، جرمنی و ایتالیا به سر می برند.

این اداره از تمامی کشورها خواسته است تا به صورت درست از مناطق مرزی حفاظت کنند و معلومات دقیق را در باره کشف و ضبط مواد مخدر و همچنان دستگیری قاچاقبران با همه شریک سازند تا پولیس کشورهای مختلف بتواند راه ها را کشف کند و جلو قاچاق را بگیرد.

از جانب دیگر مقام های روسی همواره شکایت داشته اند که مبارزه موثر در برابر مواد مخدر در افغانستان صورت نگرفته و همه ساله تعداد معتادان مواد مخدر در روسیه افزایش می یابد.

به گفته منابع روسی، در حال حاضر سه میلیون تن در آنکشور معتاد به مواد مخدر اند و ۹۰ در صد از این معتادان، از مواد مخدر افغانستان استفاده می کنند.

بر اساس گزارش ها از روسیه، همه روز حدود ۸۰ تن از شهروندان این کشور، در نتیجه اعتیاد به مواد مخدر جان می دهند که تعداد آنها در یک سال به حدود ۳۰ هزار تن می رسد.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG