لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۹

کمپیوتر "5 دالری" هم به بازار عرضه شد


کمپوتر (Raspberry Pi Zero)
کمپوتر (Raspberry Pi Zero)

آیا میدانید، قیمت ارزانترین کمپیوتر که تازه به بازار عرضه شده، چند است؟

قبل از آنکه در این مورد بشنوید، لازم است تا در مورد قیمت کمپیوتر از روزگارآغازین تا امروز حرف های گفته شود.

زمانیکه نخستین کمپیوتر برای استفاده ء همگان که پروگراما 101 (Programma 101) نام داشت در سال 1965 میلادی به بازار عرضه شد، قیمت آن 3200 دالر امریکایی تعیین شده بود و نظر به ارزش و قوهء خرید دالر در آن زمان یک مبلغ خیلی هنگفت به شمار می رفت.

در سال 1969 میلادی شرکت (Hewlett-Packard) اچ. پی (HP) کمپیوتری را به بازار عرضه کرد که 900 هزار دالر امریکایی قیمت داشت و تقریباً هیچ کس نمی توانست آن را خریداری کند.

برای سالیان متمادی، کمپیوتر حتی در پیشرفته ترین و ثروتمند ترین کشورهای جهان از جملهء وسایلی الکترونیک محسوب می شد که همهء مردم توانایی خریداری آن را نداشتند و در زمرهء وسایل الکترونیک قیمت بها و لوکس به شمار می رفت.

اما با گذشته زمان و رشد تکنولوژی، افزایش و بهسازی پروگرام های کمپیوتری، قیمت تجهیزات کمپیوتری نیز کاهش یافت. امروز موارد استفاده از کمپیوتر در حدی رسیده است که در اکثر خانه ها نه تنها در کشورهای پیشرفته و ثروتمند، بلکه در اکثر مناطق جهان آن را می توان یافت.

در حال حاضر با کمتر از 500 دالر امریکایی می توان کمپیوتر سریع را خریداری کرد که توانایی کار با پرواگرام های کاملاً جدید را داشته باشد و تلاش برای کاهش قیمت کمپیوتر، این وسیلهء الکترونیک خیلی ضروری همچنان ادامه دارد.

اما آیا می دانید، قیمت ارزان ترین کمپیوتر که در هفتهء جاری به بازار عرضه شده چند است؟

شرکت راسبری پی. آی پرودکشن (Raspberry Pi Foundation) در هفته جاری کمپیوتری را به بازار عرضه کرد که سرعت پروسسر آن یک گیگاهرتس بوده، 512 میگابایت حافظه دارد

این کارت کمپیوتری که (Raspberry Pi Zero) نام دارد، دارای محل (SD) بوده، ساکت خروجی ( Mini-HDMI) و (USB) دارد، اما مهمترین مساله اینست که این کمپیوتر را می توان به قیمت صرف پنج دالر امریکایی خریداری کرد.

در سال 2012 میلادی به خاطر همگانی ساختن استفاده از کمپیوتر، نخستین محصولات شرکت راسبری پی. آی پرودکشن به بازار عرصه شد، تا اکنون ملیون ها تن در سرتاسر جهان آن را به قیمت 25 تا 35 دالر امریکایی خریداری کرده اند و بطور موفقانه از آن استفاده می کنند.

شرکت راسبری پی. آی پرودکشن با معرفی (Raspberry Pi Zero) به قیمت پنج دالر امریکایی رکوردهای قبلی خودش را هم شکسته است و برخی کارشناسان این پرسش را مطرح می کنند که آیا بیش از این هم امکان دارد، قیمت کمپیوتر را کاهش داد؟

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:16 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG