لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

خواست والیان ۶ ولایت از حکومت افغانستان!


تطبیق پروژه های زیربنایی، حل مشکلات امنیتی و فراهم کردن امکانات لازم در بخش معارف از خواست های عمده والیان هرات، بامیان، پروان، دایکندی، نیمروز و کاپیسا است.

آنان روز شنبه طی نشستی در کابل گفتند که برخی خواست های آنان از سوی نهاد های مربوط حکومتی پذیرفته شده اما هنوز طوری که لازم است به افزایش و تقویت پولیس محلی و بهبود وضع معارف توجه نشده است.

محمد آصف رحیمی والی هرات می‌گوید، نیروهای امنیتی افغان عملیات ها را موفقانه انجام می‌دهند اما برای نگهداری ساحات پاکسازی شده از مخالفان مسلح نیاز به افزایش پولیس محلی است.

وی گفت:
"پیشنهاد بسیار جدی داشتیم به وزارت داخله و شورای امنیت ملی که اگر ممکن باشد تشکیلات پولیس ملی را در تمام افغانستان بشمول ولایت هرات جدی در نظر گیرد، چون ولسوالی ها می‌توانند از این طریق یک ثبات خوبی را بدست بیاورند."

رئیس جمهور غنی به والیان هدایت داده است تا در هر دو هفته شش تن آنان در کابل حضور یافته و در مورد وضعیت ولایات مربوط معلومات داده و خواست های شان را نیز مطرح کنند.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که به تازه‌گی رئیس جمهور غنی رئیس امنیت ملی ولایت کندز را به دلیل غفلت وظیفوی از وظیفه اش برکنار و شماری از مسوولان این ولایت تحت تعقیب عدلی قرار گرفتند.

شماری از این والیان می‌گویند که مشکلات امنیتی در برخی ولسوالی ها سبب مسدود شدن شماری از مکاتب شده و آنان تلاش دارند تا این مکاتب دوباره فعال گردد.

آنان می‌گویند که هنوز نیز شماری از متعلمین مکاتب در برخی مناطق این ولایات در فضای باز درس می‌خوانند و با مشکلات جدی روبرو هستند.

معصومه مرادی والی دایکندی در این مورد چنین گفت:
"در قسمت معارف هم مشکلات ما بسیار زیاد بود که متأسفانه در این زمینه به نتیجه خاص نرسیده ایم ما در دایکند از سه صد و شصت و پنج باب مکتب که باید داشته باشیم شاید حدود هشتاد و یا نود مکتب داریم که آن هم معیاری نبوده و برای متعلمین ما کافی نمی‌باشد."

این والیان از حکومت مرکزی می‌خواهند تا به تطبیق پروژه های زیر بنایی توجه کرده و زمینه اشتغال برای مردم و رشد اقتصادی را در این ولایات فراهم سازد.

حکومت افغانستان پیش از این به انکشاف متوازن در همه ولایات تأکید کرده و رئیس جمهور غنی گفته است که به هدف آموزش بهتر اطفال و نوجوانان و فراهم شدن زمینه کار برای افغان ها تلاشها ادامه دارد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG