لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

"چهره‌های اصلی دخیل در قرارداد شهرک هوشمند باید افشا شوند"


بستن قرارداد شهرک هوشمند با یکی از عاملین اصلی بحران کابلبانک و به حالت تعلیق درآمدن وظیفه عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رئیس جمهور پرسش‌های را در میان فعالان مدنی به همراه داشته است.

این فعالان مدنی روز شنبه در نشستی گرد هم آمدند تا پیامی را به رئیس جمهور برسانند و آن اینکه چهره های اصلی دخیل در امضای قرارداد شهرک هوشمند با خلیل الله فروزی باید افشا شوند.

زهرا سپهر یکی از این فعالان مدنی می‌گوید که دستان بزرگتری از عبدالعلی محمدی در قضیه شهرک هوشمند و رهایی خلیل الله فروزی دخیل بوده و رئیس جمهور باید این چهره ها را افشا سازد.

به باور خانم سپهر، اگر جوانب دیگری این قضیه بررسی نشود به تعلیق در آوردن وظیفه عبدالعلی محمدی مشاور پیشین حقوقی ریاست جمهوری برخورد تبعیض آمیز پنداشته خواهد شد.

وی گفت:

"یکی از قضایای فساد که باید به آن رسیده‌گی می‌شد کابلبانک بود و پس از آن شهرک هوشمند که چندین دست در پرونده آن دخیل بودند، باید دیگرانی که نیز در کنار محمدی حضور داشتند پاسخ دهند اگر به راستی موضوع عدم تبعیض را گسترش می‌دهیم."

حدود سه هفته پیش خلیل فروزی از قرض داران کابلبانک که به ۱۰ سال زندان محکوم شده است در حالی برای افتتاح شهرک هوشمند حضور یافت که مقام‌های ارشد حکومت نیز در کنار وی قرار داشتند.

پس از انتقاد بسیاری ها سر انجام سید منصور نادری وزیر شهرسازی افغانستان دست عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رییس جمهور را در این قضیه دخیل دانست اما این موضوع از سوی آقای محمدی رد شد.

رئیس جمهور غنی قرارداد ساخت شهرک هوشمند را با خلیل‌الله فروزی فسخ کرد و پس از آن کمیسیونی حقیقت یاب را برای بررسی این موضوع گماشت اما تاکنون این کمیسیون پهلوهای پنهان این موضوع را روشن نساخته است.

با این همه عبدالقیوم سجادی یکی از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه می‌گوید، از تصمیم رئیس جمهور در به تعلیق در آوردن وظیفه آقای محمدی بخاطر ریشه کن شدن فساد اداری در کشور استقبال می‌کند، اما می‌گوید آقای غنی باید برای مردم پاسخ دهد که این تصمیم را خود گرفته است و یا فشار حلقات دخیل در این موضوع بوده است.

وی گفت:

"افراد و چهره های به مراتب کلیدی تر و از مشاور حقوقی کرده در این موضوع دخیل بودند چرا آنها مورد پیگرد قرار نمی گیرند؟ اینجاست که اصل حاکمیت قانون قربانی مصلحت های سیاسی می‌شود."

تلاش کردیم تا پاسخ ریاست جمهوری را به این همه پرسش‌ها داشته باشیم اما به تماس‌های ما پاسخ داده نشد.

اینکه ادعای فعالان مدنی بر دخیل بودن دست های بلند از مشاور حقوقی رئیس جمهور در رهایی خلیل الله فروزی و بستن قرارد شهرک هوشمند با وی تا چه پیمانه بجا خواهد بود تا پایان بررسی کمیسیون حقیقت یاب زمان را در بر خواهد گرفت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG