لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

وزرای خارجهء ناتو در بروکسل روی حمایت از نیروهای افغان صحبت می کنند


جنبه تزئینی دارد (آرشیف)
جنبه تزئینی دارد (آرشیف)

قرار است وزیران خارجۀ ناتو در مورد تعهد خود در بارۀ پایداری مالی نیروهای امنیتی افغانستان تأکید ورزند.

یک مقام ناتو پیش از آغاز اجلاس دو روزۀ وزیران خارجۀ ناتو شام یکشنبه در بروکسل پایتخت بلجیم به رادیو آزادی گفت که وزیران در مورد تقویت مشارکت درازمدت ناتو در خصوص دیالوگ سیاسی و همکاری عملی با افغانستان نیز بحث خواهند کرد.

این مقام ناتو گفت که وزیران امور خارجه ناتو و وزیران امور خارجه کشورهای که مأموریت حمایت قاطع را در افغانستان به پیش می‌برند، قرار است با صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان روز سه شنبه اول ماه دسمبر دیدار کنند.

قرار است اسماعیل آراماز نماینده ارشد ملکی ناتو در افغانستان و نیز جنرال جان اف کمپبل فرمانده ماموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو نیز درین اجلاس سخنرانی کنند.

این مقام ناتو به رادیو آزادی گفت که قرار است جنرال کمپبل از طریق ویدیو کنفرانس در اجلاس حضور یابد.

به گفتۀ این مقام ناتو، وزیران، ماموریت حمایت قاطع ناتو را بررسی خواهند کرد و در مورد گام های بعدی برای ادامه اجرای آن در طول سال ۲۰۱۶ تصمیم خواهند گرفت.

مأموریت حمایت قاطع ناتو در ماه جنوری سال ۲۰۱۵ در افغانستان به هدف آموزش، مشوره و کمک با نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان آغاز به کار کرد.

متحدان و شرکای ناتو در جلسه های شیکاگو و ویلز پیش ازین وعده کرده‌اند تا حدود ۴۵۰ میلیون دالر امریکایی را در هر سال به صندوق اعانۀ موسوم به ناتو، اردوی ملی افغانستان تا پایان ۲۰۱۷ میلادی کمک کنند.

به اساس معلومات ناتو، ایالات متحده در حدود ۴ میلیارد دالر در سال ۲۰۱۵ به نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان کمک می‌کند و دولت افغانستان، انتظار می رود؛ خودش سالانه ۵۰۰ میلیون دالر برای پایداری نیروهایش هزینه کند. در نشست شیکاگو در سال ۲۰۱۲ توافق شد تا افغانستان باید قبل از سال ۲۰۲۴ میلادی مسئولیت کامل حمایت مالی نیروهای امنیتی خود را به عهده گیرد.

قرار است اجلاس وزیران خارجۀ ناتو روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مقر ناتو در شهر بروکسل برگزار شود.

انتظار می‌رود وزیران خارجه ناتو در کنار افغانستان، در مورد چالش های امنیتی در اروپا و بحران شرق میانه از جمله سوریه نیز صحبت کنند.

XS
SM
MD
LG