لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

اشرف غنی در پاریس با نوازشریف ملاقات می‌کند


رئیس جمهور غنی در یک دیدار رسمی شش روزه از اروپا، وارد پاریس شده است و قرار است امروز در نشست سه جانبه افغانستان پاکستان و بریتانیا شرکت نموده و با صدراعظم نوازشریف گفتگو کند.

رسانه های هندی گزارش داده اند که آقای غنی به دعوت صدراعظم شریف لبیک گفته و قرار است دو جانب در پاریس با هم ملاقات کنند.

قابل ذکر است که رئیس جمهور غنی قبلاً از شرکت در این نشست ابا ورزیده بود، ولی مشارو امور سیاسی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفته است که آقای غنی به تقاضای بزرگان و سیاستمداران خیبر پشتونخوا و کویته که اخیراً از کابل دیداری داشتند در این نشست سه جانبه شرکت می‌کند.

در همین مورد اسفندیار ولی خان رهبر حزب عوامی نشنل در صحبت با رادیو مشال رادیو آزادی گفت:

"من به نوازشریف گفتم که در های شما با افغانستان کاملاً مسدود اند. او به ما گفت اگر شما رئیس جمهور غنی را ترغیب کنید که به پاریس بیاید زیرا ما از راه های دیپلوماتیک تلاش کردیم ولی او نپذیرفت، ما سه نفر به غنی گفتیم در مذاکره را نبندد، خوب است که وی پذیرفت."

آقای غنی امروز در اجلاس بین‌المللی تغییر اقلیم سخنرانی نموده و با همتای فرانسوی اش فرانسوا اولاند نیز دیدار می‌کند.

وی ناوقت امروز راهی ایتالیا می‌شود و قرار است با رهبران آن کشور روی گسترش روابط دو جانبه صحبت‌های داشته باشد.

بر اساس اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان، آقای غنی فردا راهی جرمنی شده و با صدراعظم و رئیس جمهور آن کشور دیدارهای خواهد داشت.

قرار است اشرف غنی در جرمنی در محفلی هم شرکت کند که به مناسب صدمین سالگرد آغاز روابط سیاسی افغانستان و جرمنی دایر می‌شود.

رئیس جمهور افغانستان در پایان دیدار شش روزه اش از چهار کشور اروپایی از سویدن دیدن خواهد کرد و ضمن دیدار با مقامات ارشد آن کشور در انستیتوت شاهی تکنالوژی در ستاکهلم پایتخت سویدن سخنرانی خواهد داشت.

انتظار می‌رود در جریان دیدار رئیس جمهور غنی از سویدن، موافقتنامه همکاری های انکشافی میان افغانستان و سویدن نیز به امضا برسد.

گفته می‌شود یکی از موضوعات مهم مورد بحث میان رئیس جمهور افغانستان و مقامات جرمنی و سویدن مسأله پناهجویان افغان است که به این دو کشور پناه برده‌اند.

XS
SM
MD
LG