لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۴

توزیع کمک‌های زمستانی برای ۷ هزار بیجا شده در بلخ آغاز شد


کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان برای بیش از هفت هزار تن که در اثر ناامنی های اخیر بیجا شده‌اند توزیع کمک های زمستانی را آغاز کرده است.

فقر، تنگدستی و نبود سرپناه از جمله مشکلات هزاران بیجا شده داخلی به شمار میرود.

صد ها تن از بیجا شده‌گان ولایات فاریاب، سرپل، کندز و جوزجان در بلخ مسکن گزیده‌اند و این افراد شکایت می‌کنند که با فرا رسیدن فصل زمستان آنان با مشکل نبود سرپناه و عدم دسترسی به کار مواجه اند. اکثر این بیجا شده‌گان را زنان تشکیل می‌دهند که سرپرست هم ندارند.

ماریا یکی از همین زنان است که از منطقه شرین تگاب فاریاب به بلخ بیجا شده و اکنون تلاش کسب مساعدت از کمیشنری سازمان ملل در امور پناهنده‌گان را دارد.

وی در رابطه به علت بیجا شدن اش به رادیو آزادی چنین گفت:

" مخالفین به مناطق ما آمده بودند، قتل عام کردند، هر کس را که بدش می آمد می کُشت، فرار کرده گی فرار کرد، مانده‌گی هم قربانی شد و طالب او را کُشت، ما از دست جنگ نیروهای امنیتی و طالبان به اینجا آمدیم."

در همین حال کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان شماری از بیجا شده‌گان داخلی را مشخص ساخته و به ارزش هفت صد هزار دالر امریکایی مساعدت های زمستانی را برایشان فراهم نموده است.

ریچارد اویولا رئیس این سازمان در شمال افغانستان به رادیو آزادی گفت که به طور مجموعی در جریان سال روان بیش از ۱۱۲ هزار نفر از اثر نا امنی ها در شمال کشور بیجا شده‌اند.

به گفته وی، آنان توانسته اند که از این میان برای بیش از هفت هزار نفر در نُه ولایت شمالی کشور مساعدت های نقدی زمستانی را آغاز کنند.

وی در مورد گفت:

" کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان برای هفت هزار خانواده کمک‌های زمستانی به ارزش هفت صد هزار دالر آمریکایی را آغاز کرده و این مرحله تا چند روز آینده ادامه خواهد داشت برای هر فرد صد دالر امریکایی کمک صورت می‌گیرد."

نظر به معلومات کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده‌گان بیش از دوصد هزار نفر بیجا شده در اثر ناامنی ها از سال ۲۰۱۰ تا به اکنون در زون شمال و شمال شرق افغانستان در حالت بی سرنوشتی به سر می برند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG