لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

عبدالله عبدالله: نوازشریف خواست تا با رئیس جمهور غنی دیدار کند


عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

پس از سفر رئیس جمهور افغانستان به فرانسه جهت شرکت در کنفرانس (بین‌المللی تغییراقلیم) رئیس اجرائیه حکومت می‌گوید محمد اشرف غنی در حاشیه این کنفرانس با نوازشریف صدراعظم پاکستان نیز ملاقات دو جانبه را انجام خواهد داد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور صبح روز دوشنبه در نشست شورای وزیران گفت که این ملاقات به تقاضای صدراعظم پاکستان صورت می‎گیرد.

وی گفت:

" چند روز قبل هیئتی از عوامی نشنل پارتی و خیبر پشتونخوا به کابل آمده بودند و تقاضای نوازشریف را مبنی بر یک ملاقات در حاشیه کنفرانس اقلیم در پاریس مطرح کرده بودند که این تقاضا پذیرفته شد و احتمالاً ملاقات دو جانبه به تقاضای آقای نوازشریف صورت می‌گیرد."

هر چند آقای عبدالله عبدالله نگفت که در ملاقات دو جانبه رئیس جمهور با صدراعظم پاکستان روی چه مسایل بحث می‌گردد اما پیش از این شورای عالی صلح با اشاره به این ملاقات ابراز امیدواری کرده است که این بار پاکستان برای تأمین صلح در افغانستان تعهدات صادقانه را انجام بدهد.

هفته گذشته هیئتی از سیاستمداران خیبرپشتونخواه و حزب عوامی نشنل پارتی به افغانستان آمد و در ملاقات با رئیس جمهور غنی درخواست صدراعظم پاکستان را به وی مطرح کرد.

رئیس جمهور افغانستان شب گذشته در رأس یک هیئت جهت شرکت در کنفرانس تغییراقلیم در پاریس، روانه فرانسه گردید.

رئیس اجرائیه افغانستان گفت، در کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم بخاطر جلوگیری از گرم شدن هوا از سوی کشورها، تصامیم تاریخی گرفته خواهد شد و ابراز امیدواری کرد که تعهدات برای کمک، به کشورهای مشابه افغانستان نیز در آن صورت گیرد.

به اساس معلومات ریاست اجرائیه، رئیس جمهور غنی در جریان سفر شش روزه اش پس از شرکت در کنفرانس پاریس به کشورهای جرمنی، ایتالیا و سویدن سفر خواهد کرد و درآن جا ملاقات های را بخاطر گسترش روابط با مقامات آن کشورها انجام خواهد داد.

کارشناسان سیاسی افغان ملاقات رئیس جمهور را با صدراعظم پاکستان و مقامات کشورهای اروپایی برای دریافت راه های حل مشکلات امنیتی و جلب کمک ها در آستانه برگزاری کنفرانس وزرای ناتو در بروکسل به افغانستان مهم می‌دانند.

یونس فکور یکی از این کارشناسان در مورد گفت:

"در ملاقات با نوازشریف، اشرف غنی باید روی این مسأله ایستاده‌گی نماید که صلح اول با پاکستان بعداً با طالبان، و ملاقات های دو جانبه که با مقامات جرمنی که مسأله مهاجرین مطرح است با سویدن و دیگر کشورها بسیار مهم است، بخاطریکه اشرف غنی ذهنیت ها را آماده می‌سازد تا آنان را برای کمک به افغانستان تشویق نماید."

آقای فکور با اشاره به دیدار رئیس جمهور افغانستان با صدراعظم پاکستان گفت آن کشور می‌خواهد با این تلاش هایش از امریکا و کشورهای غربی برای خودش امتیازگیری نماید.

این در حالیست که حکومت افغانستان همواره تأکید کرده است که هرگاه پاکستان خواهان همکاری صادقانه در زمینه تأمین صلح در افغانستان است، نخست باید کمک هایش را با گروه های تروریستی قطع کرده و ازحمایت این گروه ها دست بکشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG