لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

نمایندهء دایمی بریتانیا: افغانستان برای ناتو بسیار مهم است


صلاح الدین ربانی وزیر خارجهء افغانستان نیز در اجلاس ناتو اشتراک دارد
صلاح الدین ربانی وزیر خارجهء افغانستان نیز در اجلاس ناتو اشتراک دارد

مصطفی صدیقی گزارشگر اختصاصی رادیو آزادی از بروکسل گزارش می دهد:

نمایندهء دایمی بریتانیا در ناتو گفت که افغانستان برای ناتو بسیار مهم است. آدم تامسن در صحبت با خبرنگاران امروز در بروکسل مرکز بلجیم گفت که قرار است وزیران خارجۀ ناتو در مورد تمدید مرحلۀ نخست ماموریت حمایت قاطع در افغانستان بحث کنند.

آقای تامسن افزود، وزیران خارجۀ ناتو همچنان در مورد پایداری مالی نیروهای امنیتی افغانستان از سال 2018 تا سال 2020 نیز صحبت خواهند کرد.

تامسن افزود که پایداری نیروهای دفاعی امنیتی افغانستان هم برای این کشور هم برای ناتو مهم است.

او افزود که با وصف چالش های امنیتی در جریان فصل جنگ نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان وظیفۀ شان را به خوبی به پیش برده اند.

یک دیپلومات ارشد دیگر ناتو در پاسخ به این پرسش رادیوآزادی که ناتو در افغانستان با چی چالش های رو به روست، گفت: چالش های امنیتی از جمله تهدید احتمالی گروه دولت اسلامی داعش در بخش های از افغانستان مطرح اند که باید به آن ها رسیده گی شود.

این دیپلومات ارشد ناتو نیز با اشاره به تلاش برای تقویت نیروهای امنیتی افغانستان افزود که ناتو در تلاش است تا در افغانستان نیز به حدکافی خودش را در برابر چالش های موجود سازگار سازد.

اما، این دیپلومات گفت که باوجود چالش ها، افغانستان شاهد پیشرفت های خوبی در عرصه های گوناگون بوده است.

یک مقام ناتو به رادیو آزادی گفت که وزیران امور خارجه ناتو و وزیران امور خارجه کشورهای که مأموریت حمایت قاطع را در افغانستان به پیش می برند، قرار است با صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان روز سه شنبه اول ماه دسمبر دیدار کنند.

مأموریت حمایت قاطع ناتو در ماه جنوری سال 2015 در افغانستان به هدف آموزش، مشوره و کمک با نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان آغاز به کار کرد.

متحدان و شرکای ناتو در جلسه های شیکاگو و ویلز پیش ازین وعده کرده اند تا حدود 450 میلیون دالر امریکایی را در هر سال به صندوق اعانۀ موسوم به ناتو-اردوی ملی افغانستان تا پایان 2017 میلادی کمک کنند.

به اساس معلومات ناتو، ایالات متحده در حدود 4 میلیارد دالر در سال 2015 به نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان کمک می کند و دولت افغانستان، انتظار می رود؛ خودش سالانه 500 میلیون دالر برای پایداری نیروهایش هزینه کند. در نشست شیکاگو در سال 2012 توافق شد تا افغانستان باید قبل از سال 2024 میلادی مسوولیت کامل حمایت مالی نیروهای امنیتی خود را به عهده گیرد.

قرار است اجلاس وزیران خارجۀ ناتو روزهای سه شنبه و چهارشنبه در مقر ناتو در شهر بروکسل برگزار شود.

مصطفی صدیقی گزارشگر اختصاصی رادیو آزادی در بروکسل

XS
SM
MD
LG