لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

مسلمیار: علیه زنان نباید از ظلم و تشدد کار گرفته شود


فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه
فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه

با آنکه تلاش ها برای محو خشونت علیه زنان از یک دهه به اینسو در افغانستان جریان دارد، اما هنوز بیشتر زنان در این کشور با خشونت های مختلف دست و پنجه نرم میکنند.

فضل الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه روز دوشنبه در نشستی در کابل به مناسبت روز جهانی منع خشونت در برابر زنان، خشونت در برابر بشریت به خصوص علیه زنان را محکوم کرد.

آقای مسلمیار گفت که علیه زنان نباید از ظلم و تشدد کار گرفته است.

" تعهد این است که هر یک ما باید محو خشونت را از خانه خود آغاز کنیم، بعدش از دوستان و اقارب و به همین سلسله میتوانیم که از خشونت جلوگیری کنیم، برای خواهران ما زنده‌گی با عزت میخواهیم، ما به عنوان یک مسلمان در برابر خشونت ایستاده‌گی می کنیم."

این در حالیست که یک گزارش تازه حقوق بشر نشان می‌دهد که خشونت علیه زنان در افغانستان در شش ماه اول سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است.

به اساس معلومات این کمیسیون، در خشونت های فزیکی و به قتل رساندن زنان که از جملۀ خشونت های تکان دهنده میباشند، دو برابر افزایش رو نما گردیده است.

کمیسیون مستقل حقوقق بشر افغانستان فرهنگ معافیت از مجازات، موجودیت فساد اداری، مداخله متنفذین قومی در قضایای خشونت و دسترسی اندک زنان به عدالت را از عوامل عمده افزایش خشونت علیه زنان خوانده است.

از سوی دیگر وزارت امور زنان افغانستان از حکومت و ادارات دیگر کشور خواست تا برنامه های آگاهی عامه را جهت بلند بردن سطح آگاهی مردم و برای جلوگیری از این پدیده روی دست گیرند.

فوزیه حبیبی معاون این وزارت که در این نشست حضور داشت گفت، زنان افغان هنوز هم با خشونت های مختلف روبرو اند.

وی افزود:

"ما و شما بدبختانه از روز محو خشونت علیه زنان تجلیل می‌کنیم که هنوز هم زنان ما به بد داده میشوند، ازدواج های اجباری تحمیل میشود، ازدواج های قبل از وقت دختران وجود دارد، محکمه صحرایی میشوند و با محدودیت های مختلف اقتصادی و اجتماعی روبرو هستند."

این در حالیست که کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به مناسبت روز جهانی منع خشونت علیه زنان هفته گذشته کمپاین ۱۶ روزه منع خشونت در برابر زنان را در سراسر کشور آغاز کرد.

مسوولین این کمپاین میگویند، برای از بین بردن خشونت علیه زنان در سال جاری برنامه های متفاوتی را روی دست دارند و برای تطبیق آن به ساحات دور دست کشور نیز سفر خواهند کرد.

گزارش: لیزا حیدری

XS
SM
MD
LG