لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

بسته پیشنهادی برای بیشتر شدن نقش زنان در نظام انتخاباتی به رئیس جمهور


کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان مواردی را به هدف بیشتر شدن نقش زنان در نظام انتخاباتی کشور در بسته پیشنهادی اش به رئیس جمهور می‌فرستد.

عضویت زنان در کمیسیون مستقل انتخابات، کمیسیون شکایات انتخاباتی و کمیسیون های ولایتی، کمیته گزینش، سهم ۲۵ درصدی زنان در شوراهای ولایتی و ولسوالی ها مواردی اند که قرار است از سوی کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی به رئیس جمهور پیشنهاد گردند.

اعضای این کمیسیون که برای جمع آوری نظریات فعالان زن روز دوشنبه در کابل گردهم آمده بودند با ابراز این مطلب گفتند که برای گسترش سهم زنان در نظام انتخاباتی افغانستان تلاش می‌کنند.

داکتر عالمه یک عضو این کمیسیون می‌گوید که در پیشنهادات شان روی سهم ۲۵ درصدی زنان در شوراهای ولایتی و ولسوالی ها تأکید کرده‌اند.

وی گفت:

"عضویت یک زن از نهادهای مدافع حقوق زنان در کمیته گزینش، کمیسیون مرکزی شکایات که باید ۱۵ تن را پیشنهاد بکنند به رئیس جمهور در ترکیب مشارکت قومی و جنسیتی تذکر پیدا کرده است."

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرند که قرار است کمیسیون خاص اصلاح نظام انتخاباتی افغانستان تا سه هفته دیگر بسته دوم پیشنهادات اش را در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی به رئیس جمهور ارائه کند.

کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی که بر اساس موافقتنامه تشکیل حکومت وحدت ملی افغانستان به هدف ایجاد اصلاحات در نظام انتخابات ایجاد شده، اولین بسته پیشنهادی خود را حدود سه ماه قبل به حکومت ارائه کرد و رئیس جمهور نیز با صدور یک فرمان هفت ماده آنرا را تائید کرد.

در بسته دومی، این کمیسیون قرار است تغییر نام کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی به کمیسیون مرکزی شکایات انتخاباتی، کاهش مصارف انتخاباتی و گسترش سهم زنان در نظام انتخاباتی افغانستان پیشنهاد گردد.

فعالان حقوق زن از این پیشنهادات کمیسیون خاص اصلاح نظام انتخاباتی استقبال کرده می‌گویند که خواست های آنان از قبل در این بسته گنجانیده شده است.

یک تن از این فعالان در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

"پیشنهاداتی را که کمیسیون خاص اصلاحات انتخاباتی تهیه کرده در قسمت ازدیاد حضور زنها در شوراهای ولایتی و ولسوالی ها، ما کاملاً حمایت کرده و اظهار خوشی می‌کنیم."

مسئولان کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی ابراز امیدواری می‌کنند که رئیس جمهور پیشنهادات کنونی آنان را نیز مورد تائید قرار دهد تا در برگزاری و پروسه انتخابات بهبود وارد گردد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG