لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

پوتین: طیارهء روسی برای حفاظت از نفت "داعش" سقوط داده شد


ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در حاشیهء اجلاس تغییر اقلیم جهان که در پاریس ادامه دارد، به سلسلهء اظهارات خصمانه بالای ترکیه اتهام واردکرد که یک طیارهء روسی را به خاطر حفاظت از تجارت نفت بین شورشیان گروهء دولت اسلامی و ترکیه سقوط داده است.

رییس جمهور روسیه با تاکید بر خشم ناشی از این رویداد که در اثر آن یک پیلوت روسی کشته شد، اظهار داشت:

"نفت مناطق تحت کنترول شورشیان گروهء دولت اسلامی و مناطق تحت کنترول سایر تروریست ها به پیمانهء خیلی وسیع صنعتی به قلمرو ترکیه انتقال داده می شود. تصمیم ترکیه در مورد هدف قرار دادن طیارهء ما به تاریخ 24 نوامبر به انگیزهء اطمینان از امنیت این خطوط انتقال نفت به قلمرو ترکیه به استقامت بنادر بحری به خاطر بارگیری در تانکر های تیل گرفته شده است."

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه این اتهامات را که قبلاً نیز توسط مقامات روسی وارد شده بود "افترا آمیز" خوانده است. ترکیه می گوید، به تاریخ 24 نوامبر سالجاری میلادی بعد از آنکه یک طیارهء (Su-24) روسی داخل قلمرو هوایی این کشور شد و پیلوت های ترکی 10 با هوشدار دادند، مورد هدف طیارات (F-16) قوای هوایی این کشور قرار گرفت.

احمد داوود اوغلو صدراعظم ترکیه روز سه شنبه گفت، روسیه با ادعای بی اساس در مورد تجارت نفت ترکیه با گروه دولت اسلامی می خواهد، تخطی از قلمرو هوایی این کشور را پنهان کند.

احمد داوود اوغلو خواستار آن شده است تا روسیه چینل های نظامی و دیپلوماتیک را برای گفتگو باز نگهدارد و تاکید کرده است که موقف روسیه، بحران سوریه را به "بحران بین ترکیه و روسیه" تبدیل کرده است.

احمد داوود اوغلو می گوید:

"ما یکبار دیگر از روسیه می خواهیم، بیایید برای جلوگیری از رویداد های مشابه چینل ارتباطنظامی را باز کنیم و برای ترمیم روابط چینل های دیپلوماتیک را باز کنیم.بیایید بنشینیم و برای جلوگیری از یک بحران بزرگتر گفتگو کنیم."

دوگلاس لیوت (Douglas Lute) سفیر ایالات متحدهء امریکا در پیمان ناتو روز دوشنبه قبل از آغاز اجلاس وزرای خارجهء کشورهای عضو این پیمان در بروکسل گفت:

"اطلاعات امریکا توضیحات ترکیه را در مورد این رویداد تایید می کند. طیارهء روسی در قلمرو ترکیه قرار داشت و با وی برخورد شد. برایش به تکرار هوشدار داده شده بود. این نخستین باری نیست که طیارات روسی به قلمرو ترکیه تجاوز می کنند، همهء این مسایل با اطلاعات امریکا تایید شده است."

دوگلاس لیوت تجاوز طیارات روسی را بر قلمرو ترکیه خیلی خطرناک، غیر لازم و غیر مسوولانه خوانده است.

اما روسیه تاکید می کند که طیارهء این کشور بالای قلمرو سوریه در پرواز بوده است.

به نوشتهء مرکز خبری رادیو آزادی در حالیکه تنش ها در روابط روسیه و ترکیه ادامه دارد، با وصف اظهارت مبهم و آشتی جویانه رجب طیب اردوغان، روسیه و انقره از موقف شان در مورد این رویداد، عقب نشینی نکرده اند.

روسیه برخی قیودات وارداتی و محدویت های تجارتی را بر ضد ترکیه آغاز کرده است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت، در مورد اینکه آیا در برابر روسیه عکس العمل نشان داده شود، حکومت ترکیه با شکیبای نه از روی احساسات، عمل خواهد کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:36 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG