لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

قوماندان نعیم می‌گوید: اگر وی نباشد فاریاب سقوط می‌کند


جنگجویان نعیم یکی از قوماندان های ملیشه سوار بر اسب ها و موتر سایکل ها بسوی مسیر طالبان در منطقه صعب العبور شمال افغانستان می تازند تا بتوانند جلو ورود جنگجویان طالب را به ولایت فاریاب بگیرند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانس پرس، این در حالیست که روند ملیشه سازی در شمال افغانستان افزایش یافته است.

فرانس پرس به نقل از قوماندان نعیم که همراه با ۲۰۰ جنگجوی خود در ولسوالی پشتون کوت این ولایت مستقر است می گوید، اگر وی و جنگجویان اش نباشند، طالبان می توانند در ظرف چند دقیقه ولسوالی را سقوط دهند.

قوماندان نعیم می گوید، اگر آنها نباشند فاریاب نیز به سرنوشت کندز که چندی پیش بدست طالبان سقوط کرد، دچار خواهد شد.

یک مقام غربی به فرانس پرس گفته است که حدود پنج هزار نفر به گونهء منظم و یا نیمه منظم در فاریاب مسلح اند و سیاستمداران افغان در حال ملیشه سازی در شمال افغانستان اند.

اما محمد نجیب امان رئیس ریاست مبارزه با تروریزم وزارت داخله افغانستان در صحبت با رادیو آزادی با رد این گزارش گفت، با تجربه تلخ که افغانستان در گذشته از ملیشه سازی دارد حکومت هیچگاه نمی گذارد که نه تنها در شمال کشور بلکه در هیچ یکی از نقاط افغانستان ملیشه سازی شود.

وی گفت:
"ما گذشته تلخ را در افغانستان از ملیشه به آزمایش گرفتیم که تاکنون از حوادث بد آن صدمه می بینیم. تنها یکتعداد از فرمانده ها و یا خیزش های مردمی در برخی مناطق افغانستان به حمایت از دولت و نیروهای امنیتی افغان راه اندازی شدند که تحت یک چارچوب قانونی تحت کنترول و مدیریت بود."

چندی پیش پس از سقوط شهر کندز بدست طالبان، یک تعداد قوماندانان پیشین جهادی گفتند که برای جنگ با طالبان به صف اول جبهه در کندز می روند.

رییس جمهور اشرف غنی پس از این اظهارات گفت که آماده‌گی و اشتراک مردم برای دفاع از کندز و مناطق دیگر افغانستان باید در چوکات قوای مسلح کشور صورت بگیرد.

آقای غنی تأکید کرد که جنگ علیه مخالفین مسلح وظیفه قوای ملی کشور می باشد و رضاکاران جنگ علیه طالبان باید در صف قوای ملی داخل شوند.

بحث مسلح شدن افراد پس از آن داغ شد که جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری چندی پیش به ولایات شمالی کشور رفت و خط اول جنگ علیه مخالفین مسلح دولت را رهبری کرد.

عبدالرشید دوستم آنزمان به ولایت فاریاب نیز رفت جایکه به گفتهء فرانس پرس در حال حاضر یک کلاشینکوف ( ای کی ۴۷) دو چند قیمت تر از پیش در بازار ها بفروش میرسد و مردم برای مسلح شدن این کلاشینکوف ها را میخرند.

اما محمد نجیب امان رئیس ریاست مبارزه با تروریزم وزارت داخله افغانستان می گوید، حکومت افغانستان به هیچ نوع نیروی اجازه نمی دهد که خودسرانه مسلح شود.
وی گفت:
"روند داشتن اسلحه غیر قانونی از گذشته های دور در افغانستان باقی مانده است اما حکومت هیچ نوع نیروی را اجازه نمیدهد که خود سرانه مسلح شود یکتعداد که هستند شامل همان گروه های اند که دولت در تلاش خلع سلاح آن و یا هم قانونمند شدن آنها است. موضوع فروش اسلحه، بدون شک خرید و فروش اسلحه در افغانستان یکی از منابع تمویل تروزیزم است و به محض که نیرو های امنیتی با چنین فعالیت روبرو شوند فروشنده و خریدار آن را به پنجه قانون می سپارند."

به گفتهء این مقام وزارت داخله افغانستان، در حال حاضر حدود سی هزار سرباز زیر نام پولیس محلی در سراسر کشور ایفای وظیفه می کنند که فعالیت های شان مطابق طرز العمل تعین شده از سوی حکومت می باشد.

XS
SM
MD
LG