لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۷

"ارقام ثبت شده قضایای خشونت علیه زنان، تکان دهنده است"


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید که ارقام ثبت شده قضایای خشونت علیه زنان در شش ماه اخیر تکان دهنده است.

مسئولین این کمیسیون می گویند که در این مدت نزدیک به سه صد دختر کم سن از خانه های شان فرار کرده و دو هزار و شش صد قضیه خشونت علیه زنان نزد آنان ثبت گردیده است.

لطیفه سلطانی مسوول بخش زنان این کمیسیون روز دوشنبه در مراسم که به مناسبت روز جهانی حقوق بشر برگزار شده بود یکی از دلایل خشونت ها را عدم رسیدگی حکومت به این موارد خواند:

" کمیسیون حقوق بشر در طی شش ماه دو صد و هشتاد و هشت مورد فرار از خانه و ترک خانواده را ثبت کرده که بیشترین شان دختران خورد سن بوده، مادر شان فوت کرده و یا طلاق گرفته بناً دختران خوردسن که از خانه فرار می کنند مورد خشونت پدران شان قرار می گیرند. "

خانم سلطانی می گوید که هشتاد درصد زنان افغان با خشونت های مختلف خانوادگی روبرو اند.

به گفته این کمیسیون حکومت تنها در برابر پنجاه و یک قضیه تشدد علیه زنان اقدام کرده است.

گزارش شش ماهه کمیسیون مستقل حقوق بشر می رساند که بر علاوه فرار از منزل قضایای قتل ناموسی نیز افزایش یافته است و در ولایات مختلف افغانستان در شش ماه گذشته یک صد و یک زن شکار قتل ناموسی شده اند.

به گفته کمیسیون مستقل حقوق بشر در افغانستان روزانه یک زن به دلیل خشونت ها جان میدهد.

تلاش کردیم تا در این مورد نظر لوی څارنوالی افغانستان را نیز داشته باشیم اما با مسئولین این اداره از ابراز نظر در این مورد خودداری کردند.

نوریه حق نگر یکی از فعالان حقوق زن که در این نشست حضور داشت گفت که به نشست ها و کمپاین های مبارزه با خشونت علیه زنان ادامه خواهند داد تا در زندگی زنان افغان یک تغیر مثبت رونما گردد:

" همه حرکت های ما برای تغییر وضعیت زندگی زن در افغانستان است و آنچه که بسیار مهم است ما باید با حرکت های خود دولت ها را متوجه بسازیم، ما یک نقطه و قوت فشار شویم برای بهبود برخورد و مسایل خشونت علیه زنان. "

وی از حکومت خواست تا قانون منع خشونت علیه زنان را تصویب و در عمل تطبیق کند.

خانم حق نگر افزود، برای اینکه میزان خشونت علیه زنان کاهش یابد نیاز است تا در بین مردم ذهنیت سازی مثبت صورت گیرد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG