لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۹

بارک اوباما: تهدید تروریزم به یک مرحله نو رشد کرده است


رئیس جمهور امریکا می‌گوید که آتشباری اخیر در ایالت کالیفورنیا "یک حمله تروریستی" بود.

آقای اوباما در سخنرانی تلویزیونی کم سابقه از قصر سفید افزود که تهدید تروریزم در سال های اخیر به یک مرحله جدید انکشاف کرده است.

وی گفت:

"تهدید تروریزم به یک مرحله نو رشد کرده است، در حالیکه ما در جلوگیری از حملات مغلق و چند بُعدی مثل یازدهم سپتمبر بهتر شده ایم، تروریستان به خشونت‌های کمتر مغلق مثل آتشباری ها بر جمعی از مردم رو می آورند که در جامعه ما معمول است. این همین نحوی از حملات است که در فورت هود در سال ۲۰۰۹ دیدیم، در چتا نوگه در آغاز امسال دیدیم و حال در سان برناردینو دیدیم. در حالیکه داعش در هرج و مرج موجود در عراق و حال سوریه قوی تر می‌شود و انترنت فاصله میان کشور ها را از بین می‌برد ما شاهد تلاش‌های روز افزون تروریستانی هستیم که افکار مردم را مثل حمله کننده‌گان ماراتون باستون و قاتلین سان برناردینو زهرآلود می‌سازند."

این سخنرانی سیزده دقیقه یی رئیس جمهور امریکا چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که در حملهء یک زوج بر یک مرکز خدمات اجتماعی در سن بیرناردینو ایالت کالیفورنیا ۱۴ تن کشته و ۲۱ تن دیگر زخمی شدند.

اوباما در این سخنرانی تعهد کرد که گروه تندرو دولت اسلامی نابود خواهد شد.

وی گفت:

"ما داعش و هر سازمانی را که در تلاش آسیب رساندن به ما هستند سرکوب خواهیم کرد. نخست اردوی ما به تعقیب دسیسه گران تروریست در هر کشوریکه نیاز باشد ادامه خواهد داد. در حملات هوایی در عراق و سوریه رهبران داعش، اسلحه سنگین، تانکرهای نفت و زیربناهای داعش را هدف قرار می‌دهند. بعد از حملات پاریس متحدین ما به شمول فرانسه جرمنی و بریتانیا تلاش‌های شان را در کمپاین نظامی ما افزایش داده‌اند که این به ما کمک خواهد کرد تلاش‌ها به هدف سرکوب داعش را شدت بیشتر بخشیم."

بارک اوباما از جوامع مسلمان در سراسر جهان خواست که افراطگرایی و مفکوره گروه دولت اسلامی را رد کنند و به مبارزه بر ضد تروریزم بپیوندند.

وی تأکید کرد که میان غرب و اسلام نزاع وجود ندارد.

قابل ذکر است که این بیانات اوباما یکروز قبل از آن ایراد شد که استخبارات پاکستان تائید کرده است که خانم پاکستانی که در حمله هفته گذشته در ایالت کالیفورنیای امریکا دخیل بود، در مدرسه ال هودا یکی از معتبر ترین مدرسه های پاکستان برای اناث در شهر ملتان درس خوانده بود.

XS
SM
MD
LG