لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

واکسین پولیو اطفال را از معیوبیت دایمی نجات می‌دهد


فلج اطفال یا پولیو یک مریضی ویروسیست که از طریق انتشار شخص به شخص عمدتاً از راه دهانی-مدفوعی و به میزان کمتر از طریق آب یا غذای آلوده سرایت و در روده تکثیر نموده و بعد از آنجا به دستگاه عصبی هجوم می‌کند و باعث فلج می‌شود. به گفتهء داکتران، دو نوع واکسن بخاطر پیشگیری این مریضی وجود دارد که یکی آن تزریقی و دیگر آن قطره یی می‌باشد.

داکتران می‌گویند، مادران در این قسمت باید جدی باشند زیرا تطبیق واکسین برای اطفال یکی از مسایل بسیار اساسی است که با آن می‌توانیم حیات اطفال را نجات دهیم.

لیلما که در منطقهء خیرخانه مینه کابل زنده‌گی می‌کند گفت: پسر عمهء او که حالا صاحب زن و فرزند است، واکسین های دورهء طفولیت بخصوص واکسین پولیو را تطبیق نکرده و حالا معلول است و همه با دیدن او رنج می‌برند.

اما فولاد چهار ساله که تازه واکسین ضد پولیو را گرفته بود، در یک مصاحبه کوتاه با ما گفت: بخاطری واکسین پولیو کرده است که فلج نشود و ساعت تیری کرده بتواند.

مریضی پولیو علاجی ندارد و این بیماری فقط با واکسین قابل‌ پیشگیری است. اما شماری از خانواده ها در مورد مریضی پولیو و یا واکسین آن نمی‌دانند که آیا برای اطفال شان فایده دارد یا خیر.

ما در منطقهء شهدای صالحین کابل رفتیم و از برخی خانواده‌ها در مورد پولیو پرسیدیم.

زرمینه که در زیر خیمه در کابل زنده‌گی می‌کند می‌گوید: صرف یکبار طفلش را واکسین پولیو کرده، اما نمی‌داند که این واکسین برای طفلش فایده دارد یا نه.

در این میان شماری از خانواده‌های مهاجر که از ولایت کندز آمده‌اند اظهار داشتند و گفتند، مهاجران نسبت به سایر مردم به دوا و واکسین بیشتر نیاز دارند، اما به گفتهء آنان، تا حال در منطقهء آنها واکسیناتوران نیامده‌اند.

برای شنیدن برنامه روی لینک زیر کلیک کنید.

تهیه کننده: شمیلا جاوید

please wait

No media source currently available

0:00 0:12:05 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG