لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۰

در صنعت قالین بافی از استخدام اطفال باید جلوگیری شود


استخدام اطفال در صنعت قالین بافی از جمله مشکلاتی بشمار می رود که مقامات افغان خواهان جلوگیری از این کار اند.

با وجود که شماری از اطفال در افغانستان با مشکلات زیادی روبرو هستند اما از چندین سال بدینسو از آنان در صنعت قالین بافی استفاده می شود.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید که برای گسترش صنعت قالین بافی تلاش می کنند اما روی جلوگیری از استخدام اطفال در شرکت های قالین بافی تاکید می ورزد.

همایون رسا وزیر تجارت و صنایع به روز سه شنبه در نشستی که به ارزیابی صنعت قالین بافی در کابل راه اندازی شده بود تاکید کرد که با توجه به اصول حقوق بشری سازمان ملل در صنعت قالین بافی باید از استخدام اطفال زیر سن جلوگیری شود:

" قالین کشور ما در مارکیت کشور های منطقه اروپا و امریکا دارد اخلاق تجارتی و مسئولیت های اجتماعی ایجاب می نماید تا متوجه تمامی مسایل مربوط به کار و کارمند خود باشیم، استخدام اطفال در این کار به اساس اصول حقوق بشری به مارکیت های قالین اثر منفی می گذارد. ما نهایت کوشش خواهیم کرد تا مطابق با کمیسیون های جهانی و متشبثین خویش همکار باشیم. "

به اساس معلومات وزارت تجارت و صنایع در سال 1393 به ارزش 9 میلیون دالر تقریباً هشت صد و پنجاه هزار متر مربع قالین به خارج از کشور صادر شده حال آنکه در سال 2003 میلادی این رقم به یک میلیون متر مربع می رسید.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان برای دوباره بلند بردن میزان صادرات قالین تلاش می کند.

به همین هدف اتحادیه تولید و صادر کننده گان قالین تفاهمنامه یی را با شرکت هوایی ترکش ایرلاین امضا کردند.

احمد روستاش رییس شرکت هوایی ترکش ایرلاین تعهد نمود که قالین افغانی را در مدت کم و به قیمت ارزان در 299 منطقه می رساند.

وزارت تجارت و صنایع می گوید، در حال حاضر در صنعت قالین بافی دو میلیون تن بصورت مستقیم و غیر مستقیم مصروف کار هستند.

بر علاوه مقامات موسسه گود ویب هم تعهد کردند که بخاطر پیشرفت این صنعت کمک می کنند و همچنان برای جلوگیری از استخدام اطفال زیرسن در این صنعت تاکید نمودند.

با وجود که مسئولین نگفتند که هم اکنون به چه تعداد اطفال در این صنعت مصروف کار های شاقه هستند اما رییس شرکت قالین بافی فرزام در صحبت به رادیو آزادی گفت که پنجاه درصد کارمندان این صنعت را اطفال تشکیل می دهند:

" در بین یک میلیون کارگر بیست الی بیست و پنج فیصد آن اطفال است، در قریه جات است اما در شرکت ها اطفال وجود ندارد و شرکت ها هم در قریه ها و قصبات کار می دهد در خانه های مردم، این بستگی دارد به اقتصاد کشور ما تا زمانیکه اقتصاد کشور ما خوب نشود من فکر می کنم این محال است که ما اطفال را از کار بیرون کنیم ما وقتی می گویم اطفال تان کار نکند به ما می گویند که طفل ما را از ما کرده شما بیشتر دوست ندارید اقتصاد ما یاری نمی کند. "

تولید کننده گان قالین به مشکلات زیر بنا ها و برق هم اشاره نمودند که وزیر تجارت و صنایع وعده سپردند که برای حل این مشکلات تلاش می کنند.

همچنان تولید کننده گان قالین شکایت داشتند که قالین افغانی به نام قالین پاکستانی به کشور های منطقه صادر می گردد.

گزارش: ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG