لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۰

اطفال کمپ های بیجاشده گان، مشکلات شان را بگونه تمثیلی بیان کردند


اطفال یازده کمپ بیجا شده داخلی درمرکز تعلیمی سرکس اطفال درکابل گردهم آمده و مشکلات شان را که دربخش های مختلف با آن مواجه اند ازطریق شورای تمثیلی درکابل به جانب حکومت ارایه کردند.

دراین شورای تمثیلی، اطفال به گروپ های مختلف تقسیم شده ومشکلات شان را به گونه تمثیلی بیان کردند.

سید مجتبی هاشمی وثریا دوتن از این اطفال بخشی ازمشکلات شان را این گونه بیان کردند:

" کار شاقه همین است که بالای اطفال بزورکارمیکنند ومزدوری میکنند درهوتل میگویند برو برایم نان بیاوریا بالایش کارشاقه ومواد مخدر را میکند وما خواستیم که این مشکل خود را به گوش مقامات برسانیم. "

" مشکل که ما درنظرگرفتیم توسط مقامات بلند رتبه ما که از کورس میبرائیم راه ما بند است وما همین مشکل را داریم که این راه ها توسط مقامات بند نشود. "

شورای تمثیلی اطفال کمپ های بیجا شده گان داخلی ازهفت سال به این طرف به همکاری دفتر سرکس تربیتی اطفال افغانستان برگزار میگردد.

اطفال قشر آسیب پذیر درافغانستان است که درچند سال گذشته با انواع ازخشونت ها ومشکلات روبروشده وحتی ازآنان درانجام حملات انتحاری نیزکارگرفته شده است.

اما گفته میشود اطفال خانواده های بیجاشده داخلی درمقایسه با دیگر اطفال مشکلات زیادی را متحمل شده و اکثراً بخاطر ناامنی و جنگ از تعلیم و زنده گی مرفع باز مانده اند.

اما مسئولان دفتر سرکس تربیتی اطفال افغانستان میگویند درگذشته نیز مشکلات این اطفال را دربخش معارف وکمبود آب آشامیدنی درکمپ ها با مسوولان مطرح کرده راه حل را برای آن دریافت کرده اند.

مسئولان دفتر سرکس تعلیمی اطفال میگویند آنان مشکلات را که از سوی اطفال دراین مرکز مطرح میگردد با مقامات حکومتی درمیان میگذارند.

فردین بارکزی یکی از مسئولان این دفترمیگوید:

" مشکلات اطفال اول از طریق میدیا بگوش مسئولان میرسد، بعداً ما مقامات را دعوت میکنیم با اطفال حرف میزنند و طریقه سوم اینست که گروپ از اطفال جمع میشوند ومشکلات خود را نوشته کرده به مراجع که مربوط اطفال است میروند وما آنرا با رییس مدیر ویا هرکسیکه باشد درمیان میگذاریم. "

عزیزه نماینده کمپ مهاجرین بغلان درکابل که بخاطر جایزه صلح برای اطفال نامزد شده است نیزدراین شورای تمثیلی حضورداشت گفت که به همکاری این مرکز توانسته اند خدمات زیادی را برای حل مشکلات اطفال انجام بدهند.

وی به پاس خدمات اش دربخش اطفال تقدیرنامه را که از سوی فیستیوال صلح برای اطفال در هالند برایش داده شده بود ازسوی مرکز سرکس تعلیمی اطفال بدست آورد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG