لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

جوانان افغان در مورد آینده سیاسی کشور شان ناامید هستند


نهاد توانمند سازی و ارتقای جوانان افغانستان می‌گوید که برای جلوگیری از فرار جوانان به کشورهای اروپایی نیاز است تا حکومت زمینه کار و امنیت را برای آنان در کشور فراهم سازد.

بریالی ضیا معاون این نهاد روز شنبه در مورد تحقیق که مشترکاً با موسسه مشارکت و عدالت انجام داده بودند به رادیو آزادی گفت، نا امیدی نسبت به آینده سیاسی افغانستان یکی از دلایل عمده فرار جوانان افغان به اروپا است.

وی گفت:
" اول آن این است که جوانان و مردم افغانستان از آینده سیاسی این کشور نا امید هستند، موضوع دوم این است که امنیت سرتاسری مردم اعتماد کرده نمی‌توانند که امنیت و آینده شان چطور می‌شود، به همین خاطر شماری از افغانها بخصوص جوانان فرار می‌کنند."

مسئولان این نهادها می‌گویند، آنان این تحقیق را در شهر کابل از طریق مصاحبه های روبرو با جوانان انجام داده اند.

یافته های این تحقیق نشان می‌دهد که اخیراً موارد فرار دخترها به کشورهای اروپایی نسبت به پسران نیز افزایش یافته است.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که تنها در سال جاری میلادی بیشتر از یکصد هزار جوان افغان کشور را به هدف رسیدن به کشورهای خارجی به خصوص اروپایی ترک کرده اند.

نهاد توانمند سازی و ارتقای جوانان و موسسه مشارکت و عدالت در گذشته نیز برای جلوگیری از سفرهای غیر قانونی جوانان افغان به خارج از کشور کمپاین های آگاهی عامه را راه اندازی کرده اند.

خواستیم پاسخ حکومت را در مورد اینکه چرا جوانان افغان نسبت به آینده سیاسی کشور بی باور اند نیز داشته باشیم اما با وجود تماس های مکرر موفق نشدیم.

در عین حال شماری از جوانان که در این نشست حضور داشتند می‌گویند که حکومت برای جلوگیری از فرار جوانان که سرمایه های این کشور به شمار می‌روند توجه جدی کرده و مشکلات شان را بر طرف سازد.

محمد نوری و شبانه نبی زاده دو تن از این اشتراک کننده‌گان در مورد به رادیو آزادی چنین گفتند:
" اگر دولت تحقیقات را که جامعه مدنی انجام می‌دهد در پالیسی هایش جا ندهد و جلو بدبختی ها را نگیرد، بر علاوه جوانان اکثریت مردم امید شان به زنده‌گی پائین خواهد آمد و جوانان را که سرمایه بشری ما است از دست خواهیم داد."

" در کُل نا امنی و وضعیت اقتصای باعث می‌شود که جوانان از کشور ما فرار کنند و سهولت زنده‌گی شان را در کشورهای خارجی جستجو کنند، اکنون دولت توجه ندارد اما زمانیکه جوانان که سرمایه کشور ما اند با رفتن شان سرمایه کشور می‌رود."

هر چند مسئولان وزارت های امور مهاجرین و کار و امور اجتماعی افغانستان می‌گویند که برای کاهش مشکلات جوانان و جلوگیری از فرار آنان تلاش های زیادی را انجام داده اند، اما گفته می‌شود که سلسله فرار جوانان از افغانستان هنوز هم جریان دارد و گزارش های که در مورد مشکلات آنان و سرنوشت نامعلوم شان به نشر می‌رسد نگران کننده است.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG