لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۲

در شهر شبرغان معتادین از فروش کتاب، مواد مخدر خریداری می کنند


در حالیکه علاقمندان مطالعه و کتاب در بین جوانان کمتر شده است و کسی هم در این روز ها سری به کتابخانه ها نمی زند پودری ها با کیف کردن دود بیشتر از فروش کتاب به پول ناچیز خود را خوشحال می سازند و لذت میبرند.

این معتادین، کم علاقه گی یک تعداد جوانان را به کتابخوانی ستوده اند، در این اواخر چندین جلد کتاب های با ارزش را از بین کتاب ها انتخاب و در روز روشن در یکی از روز های رخصتی از کتابخانه عامه جوزجان با خود برده اند.

قرار اظهارات منابع فرهنگی در ولایت جوزجان دراین روز ها با افزایش روز افزون تعداد پودری ها و معتادان در شهر شبرغان به ارزش ۸ هزار افغانی نسخه های خطی نقاشی بسیار قدیمی، و کتاب های متعلق به تاریخ طلا تپه و فرهنگ به سرقت رفته است.

عظیم الله رحمانیار رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت جوزجان به رادیو آزادی گفت این کتابخانه که در حاشیۀ شرق بخدی پارک شهر شبرغان موقعیت دارد دو سه بار مورد دست برد سرقت قرارگرفته است.

وی می گوید آنها این بار بخاطر جلوگیری از همچو حوادث ناگوار تدابیر حمایتی وقایوی را در کتابخانه اتخاذ نموده اند.

آقای رحمانیا افزود:

"دروازه های حمایتی تحکیمی را بر علاوه دروازه های قبلی وپنجره های فلزی ساختیم تا جلو همچو سرقت ها گرفته شود."

به گفته رئیس اطلاعات و فرهنگ جوزجان در کتابخانه عامه جوزجان بیشتر از ۵ هزار جلد کتاب های مختلف النوع موجود است که مطابق مقررات کتابخانه همه روزه بروی علاقمندان مطالعه و کتاب قرار دارد.

استاد محمد عمر الیم بیات نویسنده کتاب شبرغان در ۱۰۰ سال اخیر، در این کتاب خود نوشته است کتابخانه عامه جوزجان که در منطقه از جمله بهترین کتابخانه ها محسوب می شد و دارای نفیس ترین کتب علمی، ادبی، اجتماعی و دینی بود در برج میزان ۱۳۸۰ از سوی طالبان طعمه حریق گردیده و در دوران حکومت حامد کرزی دوباره احیا گردیده است. اما به گفته تعدادی از فرهنگیان، این کتابخانه فعلاً از نام و نشان سابق برخوردار نیست.

عبدالستار جلالی یکتن از جوانان علاقمند به مطالعه و کتاب می گوید اکنون کتابخانه ها از دست پودری ها هم در امان نیست.

او می افزاید پودر فروشان بدون ترس و هراس پودر مورد نیاز معتادین را به فروش می رسانند و معتادین هم میتوانند که در بخدی پارک، جاده ها، سرای ها و در کنار سرک مستری های شهر شبرغان آزادانه پودر دود کنند.

جلالی گفت :

"وقتی که کتابخانه در امان نباشد مشکل است که جوانان بتوانند مواد مورد ضرورت خود را بدست بیاورند در حالیکه یک جلد کتاب در بازار از ۱۰۰ تا ۳۰۰ و ۵۰۰ افغانی است. ما از دولت می‎خواهیم که بخاطر حفاظت ونگهداری کتابخانه ها توجه بیشتر نماید."

انجینیر عبدالبصیر صانع شاعر ویکتن از فرهنگیان شبرغان نیز به این نظر است برای معتادین این مهم نیست که کتاب با ارزش تر از دیگر چیزها باشد هر اجناسی که به دست شان می‌خورد می‌برند و خطرات از این نوع کار آنها دراین شهر روز افزون است.

آقای صانع همچنان علاوه کرد که معتادین شبانه در کوچه ها به صورت گروهی در گشت و گزار اند و مردم را آزار و اذیت می‌کنند.

وی افزود:

"مردم از افزایش سرقت ها توسط معتادین به ستوه آمده اند. نبود قانون در ارتباط به جمع آوری معتادین وجلو گیری از فروشنده های مواد مخدر از سوی دولت، مردم این شهر را دچار مشکلات ساخته و مردم از دولت می‌خواهند این افراد را از کوچه و پس کوچه ها جمع آوری نمایند."

سمونمل شاه محمود پویا مدیر پولیس مبارزه با مواد مخدر قوماندانی امنیه جوزجان گفت معتادین در سطح افغانستان به یک چالش جدی بزرگ مبدل شده اند که در حدود ۳ میلیون معتاد در کشور ثبت شده و دولت توان تداوی یک سطح ازاین ها را دارد که از آن جمله در ولایت جوزجان یک مرکز تداوی ۵۰ بستر معتادین فعالیت دارد و هر معتادیکه دستگیر می‎شود به ریاست صحت عامه معرفی می گردد.

وی با اشاره به اینکه ریاست صحت عامه به نوبت به تداوی آنها اقدام می کند، افزود:

"همچنان ما با ارگان های همکار تصمیم داریم تا بخاطر تداوی بیشتر این معتادین نشستی داشته باشیم. زیرا معتادین مریض هستند باید از مریضی نجات داده شوند."

در همین حال شماری از معتادین در شهر شبرغان از این برنامه مسئولان محلی
اظهار خرسندی کردند.

آنان گفتند که حاضر هستند تا در مرکز تداوی معتادین مواد مخدر بروند و مواد مخدر را ترک کرده و سپس زمینه کاری برای شان فراهم شود.

از سوی هم نگرانی هایی مبنی بر فرار دوباره معتادین از مرکز تداوی و دوباره روی آوردن آنان به مواد مخدر نیز وجود دارد.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG