لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۷

داود اوغلو: سوریه نمی تواند جز اهداف امپریالستی روسیه باشد


صدراعظم ترکیه احمد داود اوغلو
صدراعظم ترکیه احمد داود اوغلو

صدراعظم ترکیه احمد داود اوغلو روز سه شنبه حمله هوایی را بر شهر ادلیب سوریه که گمان میرود از سوی طیاره های جت جنگی روسیه انجام شده است، محکوم نموده گفته که سوریه نمی تواند جز اهداف امپریالستی روسیه باشد.

در حمله ۲۰ دسمبر بر شهر ادلیب که در دست مخالفین میانه رو حکومت بشار اسد قرار دارد تعداد زیاد افراد کشته شدند. این حمله یک بازار پر ازدهام را هدف قرار داد که چندین بنای حکومتی و آپارتمان های آسایشی در آن تخریب شدند.

احمد داود اوغلو در این رابطه گفت: " ما با شدیدترین الفاظ حمله ۲۰ دسمبر قوای هوایی روسیه را بر شهر ادلیب محکوم می کنیم. در این حمله چندین بنای حکومتی و همچنان چندین بلاک آسایشی هدف قرار گرفتند. گروه های اپوزسیون ادعا می کنند که ۴۰ نفر کشته و ۳۵ نفر زخمی شده اند، اما تعداد تلفات در واقع تا ۲۰۰ نفر رسیده است. "

روسیه تا حال تصدیق نکرده که این حمله توسط قوای این کشور انجام شده است.

صدراعظم ترکیه احمد داود اغلو دیروز سه شنبه گفت که حملات روسیه در سوریه عموماً علیه اپوزسیون میانه رو سوریه و افراد ملکی می باشد و در جا های که اپوزسیون قدرت را از دست داده اند، گروه افراطی داعش قدرتمندتر شده است.

ترکیه که از چند سال به این سو خواهان برکناری رییس جمهور سوریه بشار اسد می باشد نقش روسیه را در منطقه با نظر شک و تردید می بیند. صدراعظم ترکیه داود اوغلو که دیروز به اعضای حزب حاکم ترکیه در انقره صحبت می کرد در این مورد گفت:

" روسیه باید دروغها و اتهامات مانند دوران شوروی را قطع کند و به دیگر کشورها احترام بگذارد. سرزمین سوریه جز اهداف امپریالستی روسیه نبوده و نخواهد بود. "

روابط بین روسیه و ترکیه بعد از آنکه یک طیاره جنگی روسیه توسط قوای هوایی ترکیه سقوط داده شد، تیره و تار گرید. ترکیه ادعا می کند که این طیاره به حریم هوایی آن داخل شده بود، اما روسیه می گوید که این طیاره هیچگاه فضای سوریه را ترک نکرده بود. در این حادثه یک پیلوت روسی کشته شد.

روسیه در ۳۰ سپتمبر یک عملیات بزرگ هوایی را بر سوریه آغاز نموده و اظهار داشت که هدف این عملیات گروه تروریستی داعش می باشد. اما کشورهای غربی می گویند که هدف روسیه از بین بردن اپوزسیون بشار اسد می باشد و از این طریق روسیه می خواهد که رئیس جمهور سوریه بشار اسد بیشتر به قدرت بماند.

XS
SM
MD
LG