لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۱

مودی: افرادی هستند که حضور ما را در افغانستان دوست ندارند


افتتاح ساختمان جدید شورای ملی افغانستان که گفته میشود پاسخگوی نیازمندی اعضای شورای ملی این کشور حتی برای یک قرن آینده خواهد بود، گامی دیگری در جهت تقویت دوستی دیرینه افغانها و هندی ها محسوب می شود.

این ساختمان مجلل که به کمک مالی و تخنیکی هند در کابل در یک ساحه وسیع اعمار شده، روز جمعه طی مراسم خاص از سوی رئیس جمهور اشرف غنی و نارندرا مودی صدراعظم هند با حضورداشت مقامات بلند رتبه هر دو کشور رسماً افتتاح شد.

نارندرا مودی صدراعظم هند پس از دیدار از بخش های مختلف این ساختمان، در سخنرانی اش گفت کشورش افتخار دارد در کنار افغانستان بماند و به کمک های درازمدت اش با این کشور ادامه دهد.

اما وی میگوید که برخی ها حضور و قدرت مشارکت هند در افغانستان را دوست ندارند: " افرادی هستند که حضور ما را در این کشور دوست ندارند، افرادی هستند که از قدرت مشارکت ما راحت نیستند، حتی برخی ها تلاش کردند تا مانع شوند اما ما اینجا هستیم چون شما بر ما اعتماد کردید، شما هیچ گاه بر صدق تعهد ما شک نکردید، شما طبق مشاهده خود تان قضاوت کردید نه طبق گفته های دیگران، هند اینجا برای همکاری است نه برای مسابقه، برای بنیان گذاری آینده است نه برای هوا دادن به شغل های مناقشه، برای احیای زنده گی نه برای تخریب دیگران. "

آقای مودی با آنکه از کدام فرد و یا کشور مشخصی نام نبرد اما گفت که تامین ثبات، پیشرفت و خود کفایی افغانستان به همکاری کشورهای همسایه و منطقه و همچنان حمایت بین المللی وابسته است.

صدراعظم هند میگوید که برای خاموش ساختن آتش جنگ در افغانستان در گام نخست باید مراکز و لانه های تروریستان مسدود شود و حامیان این گروه ها از حمایت و تمویل آنان دست بردارند.

نارندرا مودی، شهامت و دلیری افغانها برای دفاع از خاک شان را ستودنی خوانده گفت که قربانی مقاومت و مبارزه افغانها طی سالهای متمادی نه تنها برای آرامش خاک شان بوده بلکه برای آرامش جهانیان نیز بوده است.

افتتاح ساختمان جدید شورای ملی افغانستان
افتتاح ساختمان جدید شورای ملی افغانستان

آقای مودی، افتتاح ساختمان شورای ملی را نمادی دوستی دو کشور خوانده گفت که این ساختمان هدیه کوچک ملت هند برای افغانها است.

نارندرا مودی برای نخستین بار صبح روز جمعه در راس یک هیئت عالی رتبه به کابل آمد و هدف از سفر وی افتتاح ساختمان جدید شورای ملی و اعلام کمک های جدید این کشور با افغانستان خوانده شده است.

در سفر آقای مودی به کابل سه فروند طیاره هلیکوپتر نوع Mi-۲۵ که قبلاً تعهد کمک آن از سوی مقامات هندی به حکومت افغانستان صورت گرفته بود نیز تسلیم داده شد و همچنان وی کمک دهها بورسیه تحصیلی این کشور را نیز برای اطفال نیروهای امنیتی که در جنگ کشته شده اند اعلام داشت:

" امروز من ۵۰۰ اسکالرشیپ را برای اطفال شهدای نیروهای امنیتی افغانستان اعلام می کنم، امیدوار هستم فرصت های قرن ۲۱ برای افغانان همانطور مهیا خواهد بود که به تمام افراد دیگر جان مهیا است. "

در عین حال رئیس جمهور اشرف غنی به نماینده گی از حکومت افغانستان، از کمک های سخاوتمندانه هند در امور بازسازی، آموزش و ارتقای ظرفیت جوانان افغان ابراز امتنان کرده گفت که اساس دوستی دو کشور بر مبنای علایق و منافع ملی مشترک استوار است.

آقای غنی همچنان، از عملی شدن تعهد این کشور در زمینه سپردن سه فروند طیاره هلیکوپتر به نیروهای امنیتی افغان نیز قدردانی کرده و این کمک را در راستای تامین امنیت مهم خواند: " سه هلیکوپتر Mi-۳۵ از نگاه کمک دولت به دولت امروز به افغانستان تسلیم داده می شود . دولت هندوستان تنها در قسمت امنیت افغانستان حرف نمیزند بلکه عملاً ثابت میکند که شریک دولت است نه شریک حلقه های ضد دولت . "

در صفحه ای تیوتر رسمی آقای مودی آمده که وی قرار است پس از دید و بازدید های رسمی با مقامات افغان در کابل پس از ظهر روز جمعه به پاکستان سفر نماید.

گفته می شود که دولت هند در سیزده سال گذشته ۲ میلیارد دالر در بخش های مختلف به افغانستان کمک کرده و ساختمان جدید شورای ملی افغانستان نیز با هزینه ۲۲۰ میلیون دالر امریکای از کمک های این کشور در افغانستان بوده که کار ساخت آن هشت سال طول کشید.

اعمار پروژه بند برق سلما در ولایت هرات و ساخت سب استیشن های برق و انتقال لین های برق از کوه های هندوکش به کابل بخشی از کمک های عمده این کشور برای افغانها به شمار میرود.

گزارش: ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG