لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

صدراعظم هند ساختمان شورای ملی افغانستان را افتتاح میکند


صدراعظم هند امروز در حضور رهبران و مقام های ارشد افغانستان، ساختمان جدید شورای ملی را افتتاح میکند.

انتظار میرود نارندرا مودی در سفرش به کابل با رئیس جمهور اشرف غنی، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه و شمار دیگر از مقام های افغان دیدن کند.

آقای مودی همچنان در یک مراسم رسمی، سه هلیکوپتر از میان چهار طیاره وعده شده از سوی هند را امروز به حکومت اینکشور می سپارد.

سفر صدراعظم هند به کابل از دو نظر خیلی با اهمیت دانسته میشود. نخست گشایش ساختمان جدید شورای ملی پس از هشت سال و دوم تسلیم دهی هلیکوپتر های وعده داده شده به قوای هوایی افغانستان.

سفر مودی به کابل از مسکو صورت میگیرد و در آستانه این سفر، تدابیر جدی امنیتی در کابل گرفته شده است.

تواب غورزنگ سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت: صدراعظم هند ساعت ده پیش از ظهر امروز به کابل میرسد و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان با شماری از مقام های افغان، در میدان هوایی کابل از وی استقبال خواهند کرد.

به گفته آقای غورزنگ، نارندرا مودی پس از رسیدن به کابل با رئیس جمهور، رئیس اجرائیه و شماری از اعضای کابینه دیدار خواهد کرد و هلیکوپتر های می بیست و پنج را در یک مراسم خاص به حکومت افغانستان تسلیم خواهد داد: " این سفر برای جمهوری اسلامی افغانستان خیلی مهم است و در نتیجه این سفر زمینه مساعد میشود تا روابط سیاسی، تجارتی و امنیتی میان دو کشور بیشتر از این گسترش یابد. "

دپلومات های هندی به رسانه های آنکشور گفته اند که تمامی آماده گی برای سفر آقای مودی به کابل نهایی شده است.

هند از سال ۲۰۰۷ میلادی کمک مالی برای اعمار ساختمان جدید شورای ملی افغانستان را آغاز کرد اما بنابر برخی دلایل، کار گشایش آن برای سه بار معطل شد.

بالاخره این ساختمان که مجهز با معیار های بین المللی است، امروز افتتاح خواهد شد.

همچنان پس از یک سال گفتگو بلاخره امروز سه هلیکوپتر برای قوای هوایی افغانستان تسلیم داده میشود و هلیکوپتر چهارمی در ماه جنوری به افغانستان خواهد رسید. مذاکرات در باره تسلیم دهی چهار هلیکوپتر، از سال ۲۰۱۴ و در اداره حامد کرزی با حکومت هند آغاز شده بود.

به گزارش روزنامه اندین اکسپریس، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان از هند خواسته تا در بازسازی شش طیاره انتونوف سی و دو که در حال حاضر در میدان هوایی کابل ایستاده اند کمک مالی کند و همچنان برای نیرو های امنیتی افغان وسایط و تانک فراهم کند.

جاوید کوهستانی یکی از آگاهان سیاسی و نظامی، کمک های هند در گذشته را برای افغانستان خیلی مهم میداند.

آقای کوهستانی به رادیو آزادی گفت که دو میلیارد دالر همکاری مالی هند در چهارده سال گذشته، در بخش پروژه های مهم زیربنایی، نقش و اهمیت به سزای دارد: " از اعمار شاهراه ها تا تمدید پایه های برق، تا ارتقای ظرفیت، بورسیه های تحصیلی در بخش های صحی و اخیراً اعمار ساختمان جدید پارلمان افغانستان که یک ساختمان مورد توجه در سطح منطقه است و همزمان مطابق پروتوکول های قبلی و تعهدات، چهار بال هلیکوپتر محاربوی را به جانب افغانستان تسلیم بدهند. "

همکاری های هند همواره در افغانستان برجسته دانسته شده و آنکشور به کمک های بیشتر مالی با کابل تعهد کرده است.

سفر امروز نارندرا مودی، نخستین دیدار وی از افغانستان به شمار میرود.

وی پیش از کابل در مسکو بود و در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که مسکو از جمله کلیدی ترین هم پیمان های دهلی به حساب میاید.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG