لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

قوقندی: ایجاد بنادر در ولایات، به نفع افغانستان و منطقه است


مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان
مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

حکومت افغانستان در حالی از ایجاد بنادر با ایران و کشورهای آسیای مرکزی سخن می زند که در حال حاضر تاجران افغان با مشکلات گوناگون روبرو هستند.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می گوید، این گونه بنادر نه تنها برای افغانستان، بلکه برای کشورهای منطقه نیز منفعت اقتصادی دارد.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت در این باره به رادیو آزادی گفت:

"تصمیم حکومت افغانستان بر این است تا با ایجاد چنین بنادر خشک در نقاط مختلف افغانسان بسازیم چه در شمال افغانستان باشد و یا در ننگرهار و یا در سرحد با ایران باشد، چنین بنادر می تواند چون از این بنادر، مال بارگیری می شود در مناطق و کشورهای مختلف فرستاده می شود، از این لحاط باورمند هستم که برای بهبود اقتصاد افغانستان و منطقه به ایجاد چنین بنادر در افغانستان، نیاز جدی است."

قوقندی می گوید، برای عملی شدن چنین برنامه ها، نیاز است تا کشورهای کمک کننده در این بخش، با افغانستان کمک های مالی کنند.

رئیس جمهور غنی روز جمعه در دیدارش با نارندرا مودی صدراعظم هند در کابل، گفت که در نظر است تا در سرحدات کشورهای آسیای مرکزی، بنادر ایجاد کند.

آقای غنی همچنان تأکید کرد که با احداث خط آهن و ایجاد راه ترانزیتی میان کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان به یک چهار راه در منطقه مبدل خواهد شد.

از سوی دیگر هر دو مقام تعهد کردند که کار بندر چابهار آغاز گردد و رئیس جمهور غنی بر امضای توافقنامه راه ترانزیتی هند با افغانستان نیز تأکید کرد.

اما پرسش اینجاست که آیا با توجه به اوضاع کنونی، عملی شدن این گونه پروژه ها در افغانستان ممکن خواهد بود؟

وحید الله غازی یکی از کارشناسان مسایل اقتصادی در این باره می گوید:

"حقیقت این است که ایجاد هر گونه پروژه نیاز به تأمین امنیت دارد، امنیت همه روز در حال بد تر شدن است و زمانی که اوضاع امنیتی خوب نباشد، عملی شدن چنین پروژه نا ممکن به نظر نمی رسد. ایجاد این چنین پروژه ها به مطالعه نیاز دارد، برنامه عملی روی دست گرفته می شود و با کشورهای منطقه در این باره گفتگو می شود، با این کشورها نشست ها برگزار می گردد و پس از آن، هر دو طرف منفعت خود را در این پروژه ارزیابی می کنند و افغانستان نیز منفعت های اقتصادی خود را در چنین پروژه ها باید بررسی کند و پس از آن، موافقه صورت می گیرد و کار پروژه آغاز می گردد."

حیرتان، آقینه، شیرخان بندر، تورغندی، تورخم و سپین بولدک از بنادر مهم افغانستان گفته می شود.

حکومت افغانستان در حالی تصمیم به ایجاد بنادر با کشورهای آسیای میانه گرفته است که این کشور به تازه گی عضویت ( دبلیو،تی، او) یا سازمان بین المللی تجارت را به دست آورده است.

حکومت افغانستان می گوید که عضویت در این سازمان، این کشور را در جذب سرمایه های خارجی کمک می کند و افغانستان به ۱۶۲ کشور جهان صادرات خواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG