لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

عزیز: نشستی در مورد افغانستان در اسلام آباد برگزار میشود نه در کابل


سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدر اعظم پاکستان
سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدر اعظم پاکستان

یک مقام پاکستانی گفته است که برای آغاز عملی مذاکرات صلح با طالبان، در ماه جنوری یک جلسه در اسلام آباد راه اندازی می شود.

قبل از این سخنگوی رئیس اجراییه افغانستان جاوید فیصل به رادیو آزادی گفته بود که نماینده گان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان در کابل جمع می شوند:

" قرار است در شروع سال آینده میلادی نشست چهارجانبه افغانستان، پاکستان، امریکا و چین دایر شود. این جلسه به تعقیب کنفراس قلب آسیا که در اسلام آباد شد برگذار می شود. هدف این جلسه سنجیدن راه های مناسب و پلانهای مورد نیاز برای شروع گفت و گو های صلح افغانستان می باشد. "

خبرگزاری رویترز می نویسد که برای ختم جنگ ۱۴ ساله با طالبان تا حال جای مذاکرات معلوم نیست و سرتاج عزیز مشاور امور بین المللی صدر اعظم پاکستان دیروز در اسلام آباد به خبرنگاران گفت که در بین ۱۰ تا ۱۵ ماه جنوری این جلسه در اسلام آباد برگزار می شود نه در کابل.

سرتاج عزیز اظهار میدارد که در این اجلاس نماینده گان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا سهم می گیرند و تصمیم در مورد برگزاری چنین اجلاس در کنفرانس قلب آسیا در جریان ملاقات رئیس جمهور افغانستان اشرف غنی و صدراعظم پاکستان نواز شریف در اسلام آباد اتخاذ شد.

دلیل اینکه چرا تا حال محل این مذاکرات قطعی نشده است معلوم نیست در حالی که برای برگزاری آن دو هفته مانده است.

از سوی دیگر تا کنون نماینده گان هیچ یک از این کشورها هم نگفته اند که آیا نماینده گان طالبان در این مذاکرات سهم می گیرند یا خیر؟ اما کابل می گوید که این بار پاکستان برای آغاز مذاکرات هیچ پیش شرطی ندارد و اگر کسی هم بخواهد که از این مذاکرات شانه خالی کند تحت فشار واشنگتن و پیکنگ قرار می گیرند.

دپلوماتها تلاش دارند که مذاکرات صلح افغانستان دوباره شروع شود. مذاکرات ماه جولای بعد از آن به تاخیر افتاد که خبر فوت رهبر سابق طالبان ملا محمد محمد عمر به نشر رسید.

امریکا و چین می خواهند که در روند صلح افغانستان کمک کنند، ولی در داخل حکومت افغانستان یک تعداد افرادی هستند که بر پاکستان اعتماد ندارند و با برگذاری این مذاکرات در پاکستان مخالفت می کنند. این مقامات پاکستان را متهم می سازند که به طالبان کمک می کند.

XS
SM
MD
LG