لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۵

صدیقی: حملات راکتی پاکستان بر قلمرو افغانستان باید فوراً متوقف شود


صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

در آستانه برگزاری نشست چهار جانبه صلح در اسلام آباد، وزارت داخله افغانستان انتقاد می کند که نظامیان پاکستان هنوز هم حملات راکتی شان را در امتداد خط دیورند بر خاک افغانستان ادامه می دهند.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه در یک نشست خبری در کابل حملات راکتی پاکستان را به شدت محکوم کرده و خواهان قطع آن بر مناطق سرحدی گردید.

وی گفت:

"وزارت داخله راکت پراگنی نظامیان پاکستان را بالای مناطق نزدیک به خط دیورند شدیداً محکوم می کند با تأسف که از چند وقت به این طرف این راکت پراگنی ها ادامه داشته بدون توقف و تقاضای ما هم این بوده تا این خود سری ها و اعمال غیر قانونی نظامیان پاکستان فوراً باید قطع شود."

این اظهارات در حالی مطرح می گردد که قرار گزارش ها نظامیان پاکستان بر ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار راکت پراگنی کرده و این کار نگرانی های را برانگیخته است.

در گذشته نیز نظامیان پاکستان چندین بار چنین حملات را بر مناطق سرحدی ولایات ننگرهار و کنر انجام داده که تلفات جانی و خسارات مالی را در پی داشته است.

اما این بار انتقاد از راکتی پراگنی های نظامیان پاکستان در حالی صورت می گیرد که اخیراً مقامات آن کشور از همکاری با پروسه صلح افغانستان خبر داده اند.

به همین اساس قرار است تا چند روز آینده نشست چهار جانبه افغانستان، پاکستان، چین و امریکا بخاطر بحث روی گفتگو های صلح در اسلام آباد برگزار گردد.

سخنگوی وزارت داخله می گوید، گزارشات شان را در خصوص حملات راکتی نظامیان پاکستان با وزارت خارجه و شورای امنیت ملی افغانستان شریک ساخته اند.

اما مسئولان وزارت خارجه در این مورد ابراز نظر نکردند.

از سوی دیگر کارشناسان افغان با توجه به برگزاری نشست چهار جانبه در اسلام آباد می گوید، پاکستان با انجام این گونه اعمال خود می خواهد امتیاز گیری کرده و برخی خواست های خود را بالای افغانستان تحمیل نماید.

ودیر صافی کارشناس مسایل سیاسی افغان در مورد می گوید:

" این راکت ها به این معنی است که پاکستان می خواهد زور خود را نشان داده و هیئت افغانی را در سر میز مذاکره زیاد بسازد و امتیازات خود را زیاد بگیرد در غیر آن یک تجاوز محض است که از سرحدات افغانستان به این طرف راکت میاید. انسان کشته می شود، خانه خراب می شود، از لحاظ حقوق بین المللی این منع است."

آقای صافی می گوید، این عمل مسئولیت حقوقی بین المللی داشته و باید قوت های ناتو در افغانستان همراه با سازمان ملل متحد در مورد بررسی کرده و افغانستان باید در این زمینه شکایت اش را مطرح کند.

این در حالیست که وزارت داخله می گوید که بر علاوه حملات راکتی نظامیان پاکستانی، طالبان مسلح نیز در آن سوی خط دیورند تمویل و تجهیز شده و امکانات برای شان فراهم می گردد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG