لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

هنوز هم بیشتر ساحات کندز در تصرف طالبان قرار دارد


نا امنی ها در کندز نگرانی های را در پی داشته و حضور طالبان مسلح و جنگجویان خارجی در این ولایت افزایش یافته است.

ساحه‌ء گل تِپه، آقتاش ولسوالی خان آباد، قلعه‌ای زال، برخی ساحات ولسوالی دشت ارچی، بخش‌های ولسوالی چهار دره، قسمت‌های ولسوالی امام صاحب و اطراف شهر کندز از شش ماه به اینسو تحت تصرف طالبان مسلح قرار دارند.

در نتیجه درگیری نیروهای افغان و طالبان مسلح هزاران خانواده از مناطق شان بی‌جا شده اند و هم اکنون با مشکلات گوناگون مواجه هستند.

شماری از بی‌جا شده‌گان این ولایت در صحبت با رادیو آزادی گفتند که در اثر این درگیرها تمامی فصل‌های زراعتی شان نیز از بین رفته و هم اکنون با مشکلاتی فراوان اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند.

محمد داود یکتن از باشنده‌گان ولسوالی دشت ارچی می‌گوید که شش ماه قبل در نتیجهدرگیری‌های شدید از این ولسوالی بی‌جا شده و تمامی هست و بود خود را از دست داده است.
وی گفت:
" چهارده سال شده که در ولسوالی دشت ارچی جنگ و نا امنی جریان دارد و چهارده ساعت هم آرام نبوده و از اثر این جنگ تمامی مردم آواره شدن، کشته شدن، در به در شدن و هنوز هم این بدبختی در ارچی ادامه دارد."

وی می‌گوید، هنوز هم روشن نیست که چی وقت ولسوالی ارچی از وجود مخالفان مسلح حکومت تصفیه می‌‌شود تا مردم دوباره به منازل مسکونی خود برگردند.

از سوی دیگر احمد فرید یکتن از اهالی ولسوالی خان آباد می‌گوید، پنج ماه می‌شود که از ساحه‌ء آقتاش بی‌جا شده است و هم اکنون با مشکلات فراوان روبرو است.

او از دولت مرکزی و از مسئولان محلی کندز می‌خواهد تا هر چه عاجل منطقه‌ء آقتاش را از وجود طالبان مسلح تصفیه و پاکسازی نمایند، تا مردم دوباره به قرا و قصبات شان بروند.
وی گفت:
" برادر در منطقه آقتاش جنگ است در پیش طالب است کسی رفته نمی‌تواند و در آن‌جا از دست طالب روز خوش نداریم و در این‌جا اربکی‌ها مردم را آزار می‌دهند و تمامی کشت و زراعت ما مردم از بین رفت و زحمات یک ساله ما به خاک یکسان شد."

نیاز محمد یک تن از باشنده‌گان منطقه‌ء گل ‌تِپه که هفت ماه قبل از اثر جنگ بیجا شده است، می‌گوید که درآمد مردم اطراف وابسته به مالداری و زراعت بوده، اما در اثر درگیرها تمامی حاصلات مزرعه اش از بین رفته و فعلاً پول تداوی اطفال خود را ندارد.
وی افزود:
" هفت ماه شد ما از مردم از منطقه گل تپه بیجا شدیم و گل تپه هنوز هم در پیش طالبان است و حالی با مشکلات زیاد مواجه هستیم و از دولت می‌خواهیم که به مشکلات مردم رسیده‌گی کند و منطقه ما را تصفیه کند تا مردم دوباره به خانه‌های خود بروند."

با این حال، حمدالله دانشی سرپرست ولایت کندز می‌گوید که قبل از سقوط این ولایت میان ارگان‌های امنیتی هماهنگی وجود نداشت و هم اکنون در میان ارگان‌های امنیتی کندز هماهنگی قوی بوجود آمده است.

دانشی می گوید که رئیس جمهور طی سفر اخیر خود به مردم کندز وعده سپرده بود که به هدف تصفیه کامل این ولایت عملیات ‌دوامدار تصفیوی راه اندازی می‌گردد.

وی می‌گوید، در حال حاضر در ولسوالی دشت ارچی و برخی ساحات این ولایت عملیات نیروهای دولتی جریان دارد:
" ما به نفع دولت بسیار زیاد تبلیغات کردیم و کدام مفاد نکرد و مردم هم حالا به حرف‌های ما باور ندارند، اما رئیس جمهور در جریان سفر اش به مردم کندز وعده سپرده بود که پس از سه هفته در این ولایت عملیات تصفیوی راه انداز می‌گردد، اگر عملیات وسیع راه اندازی شود ممکن در وضعیت کندز تغییرات بوجود آید، ولی هم اکنون هم در برخی ساحات این ولایت عملیات‌های خورد و کوچک نیروهای دولتی جریان دارد."

در عین حال، محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه ولایت کندز به رادیو آزادی گفت که تمام پلان‌های عملیاتی نیروهای دولتی تکمیل شده است و عنقریب به هدف تصفیه کامل این ولایت عملیات تصفیوی راه اندازی می‌گردد:
وی گفت:
" ما در مورد تصفیه کامل کندز اراده و پلان قوی داریم و به زودی تمامی ساحاتی از دست رفته این ولایت را دوباره تصرف می‌کنیم و در این ولایت در کنار طالبان داخلی شماری زیادی از شورشیان خارجی هم حضور دارند."

جنگل باغ افزود که در این ولایت در کنار طالبان مسلح شماری زیادی از جنگجویان کشورهای آسیایی میانه نیز حضور دارند.

به باور آگاهان، تا زمانیکه تفنگ ‌به ‌دوشان غیر مسئول در این ولایت خلع سلاح نشوند، آوردن امنیت در این ولایت ناممکن است.

به باور آنان اکثر زورمندان ‌که صدها نفر تفنگدار غیر قانونی در ولسوالی‌های این ولایت دارند، در منطقه دست به هر نوع بغاوت، مردم آزاری، اختطاف و باج‌گیری می‌زنند و این اعمال افراد مسلح غیر مسئول باعث شده تا مردم از دولت فاصله بگیرند و صفوف طالبان مسلح در این ولایت تقویت گردد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG